Barnkonventionen artikel 9 (åk 4-6)

apr 4, 2022

Eleverna lär sig om sina rättigheter och det skydd samhället kan ge. Eleverna får fundera över vad en familj är. Vad som är bra och vad som kan vara svårt med en familj. Berättelserna handlar om barn i familjehem som Luisa i Moçambique som fick en ny familj. Frida berättar om hur hon har växt upp med extra syskon. Eleverna gör eget drama om hur en frukost i familjen kan gå till.
Lektionen innehåller Åk 4-6, Barnkonventionen.
Författare: Rafiki
Alphona står framför sin skola i Bangladesh

Koppling till Lgr22

Kursplaner

Samhällskunskap – ur centralt innehåll 4–6

  • Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet.
  • Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.
  • Exempel på skilda ekonomiska och sociala villkor för barn, i Sverige och i olika delar av världen.
  • De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering.

Lärarinstruktioner

Läs övningarna och fundera ut hur du de passar dig och din klass bäst. Övningarna kan plockas en och en eller spridas över flera lektionstillfällen.

Du kan dela lektionen med eleverna genom att kopiera länken Start – Barns rätt till familj (åk 4-6) och skicka. Då kommer eleverna direkt till övningarna. Du kan också visa lektionen på storbild och låta eleverna följa med.

Lektionens mål

  • Eleverna ska ha förstått att familj kan se väldigt olika ut. 
  • Eleverna ska ha lärt sig om sina rättigheter när det gäller familj 
  • Eleverna ska veta vad samhället har för skyddsnät om det inte fungerar med familjen. 

Lektionsplan

1. Start: Se filmen (2 min)
2. Introduktion: Läs vad barnkonventionen säger om barns rätt till familj.
3. Övning (a-f) Övningarna är olika varandra. Låt eleverna själva välja en eller flera övningar eller dela ut övningarna till dem.

(a) Praktisk övning där eleven får rita sin familj och skriva något de gillar med varje person.

(b) Läs artikeln om Luisa som bott på familjecenter i Moçambique. Eleverna får fundera över Luisas verklighet och upplevelser kring att flytta från familjecentret till en ny familj.

(c) Lekövning med kaplastavar om vad som är bra med familj.

(d) Läs artikeln om Frida som vuxit upp i ett familjehem i Sverige och delat föräldrar med andra. Eleven får fundera på vad som kan vara svårt i en familj.

(e) Ann-Sophie Palmér svarar på frågor om familjehem i Sverige. Eleven får fundera på hur barn får höras och vara med och bestämma om familjehem och vad eleven själv tycker är viktigt när kommunen föreslår den lösningen.

f) Gruppövning – dela upp klassen och gör ett frukostdrama i en familj.

4. Avslutning Avslutande övning där eleverna får fundera på när och hur de kommunicerar med sina föräldrar.

Material

Läs gärna fler berättelser i i Rafikis tidning med tema Rätten till sin familj

Vill du läsa på?

Alternativ till barnhem? – Barnhemskollen 

Rafikis sida om barnkonventionen https://rafiki.se/barnkonventionen/   

Unicef om barnkonventionen https://unicef.se/barnkonventionen   

Barnombudsmannen om barnkonventionen   

https://www.barnombudsmannen.se/barnombudsmannen/barnkonventionen/   

Barnkonventionen på fler språk  https://www.barnombudsmannen.se/barnombudsmannen/i-media/nyheter/20151/affisch-om-barnkonventionen-pa-olika-sprak/   

En webbutbildning om barnkonventionen https://www.barnombudsmannen.se/barnratt-i-praktiken/webbutbildning/   

1. Start – film

Film

Den här filmen har eleverna i årskurs 6 på Rosenlundsskolan i Jönköping gjort om barns rätt till familj. Den handlar om barnkonventionens artikel 9.

2. Introduktion

Vad är en familj?

Vad är en bra familj och hur kan en familj se ut? Vad säger barnkonventionen om barns rätt till sin familj?

I Sverige och runt om i världen ser familjer olika ut. De kan bestå av syskon och deras biologiska föräldrar som bor tillsammans. De biologiska föräldrarna kan ha delat på sig och hittat en ny partner att leva med. Då blir familjen större. Ibland lever en förälder ensam med sitt barn och i vissa familjer bor även morfar eller farmor. De flesta barn i världen bor med sina föräldrar. Några barn bor i ett familjehem eller en adoptivfamilj. Några har en kontaktfamilj som de bor hos vissa helger. Ibland kan nära vänner kännas som familj. Har du någon sådan vän?

Så står det i barnkonventionen – artikel 9

Ett barn ska inte skiljas från föräldrarna mot deras vilja, utom när det är för barnets bästa. Barn som är skilt från föräldrarna har rätt att träffa dem regelbundet.

Lekar från hela världen

3a. Övning 

Rumänsk pappan Tibi håller om sina två barn.

Tibis familj

Antal barn: 5
Bor: Rumänien

Här är pappa Tibi med sin son Claudiu och dotter Tabita. I familjen bor också mamma och tre andra syskon. De bor i Rumänien.

Vad är en familj?

En familj kan se ut på så många olika sätt. Det vi vet är att varje barn har eller har haft en biologisk mamma och pappa och kanske även biologiska syskon.

Att göra:

1. Rita din familj

2. Skriv ett ord vid varje person om något du gillar eller som är särskilt bra med den.

 

 

 

 

 

 

 

3b. Övning 

Familjecenter i väntan på familj

I Moçambique saknar många barn en vuxen som kan ta hand om dem. Det är för att många vuxna dött av sjukdomar eller naturkatastrofer.

Kyrkan har därför startat ett center där barnen bor tills de fått en familj. Kyrkan hjälper den nya familjen och ser till att barnet har det bra.

Luisa

Ålder: 10 år, klass 3.
Familj: Pappa Samuel, Mamma Maria, Xadreque 11 år, Mateus 6 år, Orlanda 10 månader.
Bor: I Moçambique
Språk: Lokalt språk chi-shona och portugisiska som man lär sig i skolan.
Vill bli: Lärare och familjehem.

Två vuxna och fyra barn sitter och dricker och äter mat utanför sitt hus iMocambique
Ibland får Luisas familj hjälp av centret. Som när deras majsskörd förstördes av stormen. De kan få matlagningsolja, majsmjöl eller kläder. Luisa hoppas att hon kan få ett par skor snart. Hon tycker det är viktigt. Speciellt när man går i skolan.

Skönt att slippa bo på centret – nu har jag en familj!

När Luisa var liten lämnade hennes farmor henne till centret. Hon bodde där i fyra år tillsammans med många andra barn. Ibland fanns det ingen vuxen att krama. Det tyckte Luisa var jobbigt. Men nu har hon en ny familj hos Maria och Samuel.

– Här får jag allt jag behöver. Vi delar lika på mat, filtar och saker. Vi hjälps åt med att hämta vatten och diska och vara med på odlingarna. Ingen behöver vara ensam. Alla får hjälpa till lika mycket. Förutom Orlanda som är för liten.

Xadreque och Luisa är nästan lika gamla. Han berättar att han blev väldigt glad när
Luisa skulle flytta hem till dem.

– Hon har alltid varit min kompis. Vi har alltid lekt ihop och gått i samma skola. Hon är en bra syster! säger Xadreque.

Luisa berättar att de alltid måste gå hem och lämna väskan direkt efter skolan.

– Mamma och pappa tycker det är viktigt för då vet de att vi kommit hem och mår
bra. Sen får vi gå ut och leka. De bor många barn häromkring som vi leker med. Vi spelar mycket fotboll och sådant.

När Maria och Samuel valde att öppna sitt hem för ett barn, så gjorde de det av kärlek.
Maria ville hjälpa till.

– Jag var själv ensam och hade det svårt som barn. Jag vet hur viktig en familj är,
säger hon.

Luisa vill bli lärare när hon blir stor. Hon vill också ta hand om barn som behöver ett
familjehem då.

– Anna är en flicka som bodde på centret. Nu är hon vuxen och har öppnat sitt hem för
andra barn. Både Anna och jag vet hur viktigt det är att ha en familj. Man ska hjälpa andra så som man själv vill ha hjälp!

Svara på

Fundera på frågorna tillsammans med en kompis.

  • Vad gör Luisa efter skolan?
  • Varför ville Maria och Samuel välkomna Luisa i sin familj?
  • Vad tror du? Hur hade livet blivit för Luisa om hon inte fått en familj utan i stället fått växa upp på ett barnhem?
Barn och vuxna bär vattentankar på huvudet
Barn och vuxna bär vattentankar på huvudet
Barn och vuxna leker med en boll på röd torr jord

3c. Övning

Fyra av fem barn bor med två vuxna

I Sverige bor fyra av fem barn med två vuxna. Och då bor ett av fem barn med en vuxen. De som bor med en vuxen har ofta sin andra förälder ganska nära.

En del barn har syskon – andra har det inte. Ett av fem barn bor utan syskon. Men det finns faktiskt 1 600 familjer i Sverige som har 7 eller fler barn. Det är många syskon. (Källa SCB)

Mamma Geeta från Indien står och håller om sina två söner.
Här är mamma Geeta från Indien. Hon står med sina söner Vinod 14 år och Sinod 10 år. Hon har också tre döttrar som heter Chanchal, Chandini och Payal.

Vad är bra med en familj?

Även om syskon och föräldrar ibland kan vara jobbiga så finns det många bra saker med en familj. Fundera över vilka som ingår i din familj. Ta sedan fram kaplastavar!

Bygg ett torn ihop med några kompisar

Turas om att lägga på en kaplastav var i taget. Innan man lägger en stav på tornet ska man säga något bra med en familj. När tornet börjar bli högt är det kanske dags att hjälpas åt att komma på bra saker.
Psst..! Om du inte har kaplastavar kan
ni använda duploklossar, vedträn eller något annat ni kan bygga ett torn med.

3d. Övning 

Fridas familj blev familjehem

Fridas familj blev extra stor. Hennes familj valde att bli familjehem och låta andras barn bo hos dem.

– Det har alltid varit många människor hemma hos oss och jag har alltid haft någon att leka med, säger Frida.

Frida säger att alla barn har rätt till bra vuxna. Barn kan må dåligt om föräldrarna är sjuka, missbrukar eller kanske slår sina barn. Då kan barnen få flytta till en släkting eller ett familjehem en tid. Barnet kan få lugn och ro och föräldrarna får hjälp att bli bättre.

– Det är viktigt att barnet får säga hur det vill bo. Barn har rätt att bli lyssnade på, berättar hon.

Fridas mamma drömde om att bli familjehem och familjen bestämde sig långt innan Frida föddes. Hon ville öppna upp sitt hem och hjälpa barn som mår dåligt. De som bott i familjen har haft två mammor och pappor. Sina egna föräldrar och Fridas. De har varit ett extrastöd och barnets släktingar blev deras släktingar också.

– Det bästa är att alltid ha så många människor omkring sig. Man är en stor familj. Jag tänker inte på vem som är min biologiska bror. Alla är mina bröder och tillhör fortfarande familjen även om de skaffat sig egna familjer.

Frida är uppvuxen på en gård på landet med djur. Hon har gått i kyrkan och haft många som tyckt om henne. Hon har fått mycket trygghet och kärlek. Så barnen som bott hos Frida har lärt henne mycket.

– Jag kan förstå varför någon är strulig. Livet kan vara svårt ibland och då ska man hjälpas åt.

Ett av barnen behövde extra mycket tid från Fridas föräldrar. Då fick hon och de andra syskonen ta hand om varandra mer och hjälpas åt med läxor och sådant.

– Jag var tonåring då och det var lite jobbigt att låna ut min mamma. Men samtidigt lärde jag mig mycket av att förstå varför han var strulig så jag försökte hjälpa till.

Frida rekommenderar att bli familjehem om man kan.

– Jag vill bli familjehem i framtiden! Har man möjligheten så ska man ta den. Det är mycket jobb men mest glädje! Kommunen har utbildningar och man samarbetar alltid med kommunen och barnets familj för att hitta det bästa för barnet. Älskar man barn och kan hjälpa så kör på det!

En ung kvinna som ler

Fundera på

I en period tyckte Frida att det var jobbigt att dela sina föräldrar med andra. Det är något som är vanligt även i andra familjer.

  • Vad kan vara svårt i en familj?

3e. Övning

Familjehem ger barn en trygg plats

Vad är familjehem och hur funkar det? Rafiki har träffat Ann-Sophie Palmér som har arbetat med familjehem. Då jobbar man med att hitta nya familjer som vill ge barn en plats i sitt hem.

Kan du berätta vad
familjehem egentligen är?

Absolut kan jag det! Det finns lagar i Sverige som säger att barn ska ha det bra. Ibland kan föräldrar inte ge sina barn, hur gärna de än vill, det de behöver. Då finns det något som heter familjehem. Alltså familjer som tar emot andras barn så att de kan få en trygg uppväxt.

 

Vad händer när ett barn får flytta till ett familjehem?

Oftast har socialtjänsten och familjen tillsammans försökt hitta andra sätt att lösa situationen på först. Men om det inte går kan föräldrarna gå med på att barnet behöver flytta. Ibland kan en domstol bestämma att barnet ska flytta.

Får barnet vara med och bestämma?

Barnet får berätta om hur det mår och vad det behöver. Man försöker ta hänsyn till barnets önskemål. Det viktigaste är att barnet får en trygg och bra familj.

Får barnet ha kontakt med sina föräldrar när det har flyttat?

Absolut – om det är bra för barnet. Det är viktigt att barnet får ha en bra kontakt med sina föräldrar eller närstående om det går.

Får ett barn som flyttat till familjehem flytta hem igen?

Ja, om det har blivit bättre för föräldrarna kan barnet få flytta hem igen, men det kan ta tid.

Svara på

Först försöker kommunen hjälpa barnet i sin egen familj. Om det inte går kan barnet få bo i en ny familj.

  • Hur får barn höras och vara med när man ska bestämma om familjehem?
  • Vad tror du att barn tycker är viktigt när kommunen föreslår att barnet ska få flytta till en annan familj?
Mamma Geeta från Indien står och håller om sina två söner.

3f. Övning 

Gör ett frukostdrama

Dela upp er i klassen. Gör en familj. Om familjen är två eller åtta personer bestämmer ni. Spela upp för klasskompisarna hur det är i er familj när de äter frukost.

Det här kan ni tänka på när ni gör ett frukostdrama:

  • Vilka är det som är familjen?
  • Vad pratar de om?
  • Vad får man inte prata om?
  • Vad äter de i den familjen?
  • Vart ska alla efter frukosten?
  • Är det någon som inte är där?
En ung kvinna som ler

3g. Övning 

Practice your English skills

The students who made the introduction film also prepared a few questions for you. Watch the film again. This time, listen for the answers to these questions:

  • What is this article about?
  • Why is this article important?
  • Give one reason to why a child can’t live with his or her biological family
  • If this right is violated, what can the child do?

4. Avslutning

Kontakt med sina föräldrar

I barnkonventionen står att barn har rätt till sin familj. Barn har rätt till båda sina föräldrar.

Samhället ska hjälpa barn att ha kontakt med föräldrarna. Det är viktigt om en förälder bor i annat land eller bor långt borta. Om man inte bor med sina föräldrar ska man kunna ha kontakt ändå.

Fundera med en kompis!

Nästan alla barn i Sverige pratar med sina föräldrar varje dag.

  • När på dagen pratar du bäst med dina föräldrar?
  • När lyssnar de bäst?
  • Hur pratar ni?

Om du inte bor i samma hus som en av dina föräldrar kanske ni inte pratar varje dag.

  • Hur pratar ni?
  • Hur hjälper dina föräldrar dig att ha kontakt med båda föräldrarna?
Lekar från hela världen
Det är alltid vuxnas ansvar att barn får ta del av sina rättigheter. Alltså är det vuxnas ansvar att se till att varje barn har rätt till sin familj.