Kompis (åk 4-6)

okt 28, 2020

Lektionen handlar om kompisskap och att ha positiva relationer med andra på olika sätt. Eleverna får möta barn som är vänner trots olikheter. Barn i Kenya och Sverige funderar tillsammans över vad en kompis är. Eleverna får tips på hur de kan agera för att vara en bra kompis.
Lektionen innehåller Åk 4-6, Barnkonventionen, Kompis.
Författare: Rafiki
Alphona står framför sin skola i Bangladesh

Koppling till läroplan

Ur 1. Skolans värdegrund och uppdrag

God miljö för utveckling och lärande

Eleven ska i skolan möta respekt för sin person och sitt arbete. Skolan ska sträva efter att vara en levande social gemenskap som ger trygghet och vilja och lust att lära.

Varje elev har rätt att i skolan få utvecklas, känna växandets glädje och få erfara den tillfredsställelse som det ger att göra framsteg och övervinna svårigheter.

Lärarinstruktioner

Läs övningarna och fundera ut hur du de passar dig och din klass bäst. Övningarna kan plockas en och en eller spridas över flera lektionstillfällen.

Du kan dela lektionen med eleverna genom att kopiera länken Start – Kompis (åk 4-6) och skicka. Då kommer eleverna direkt till övningarna. Du kan också visa lektionen på storbild och låta eleverna följa med.

Lektionens mål

  • Eleven ska ha fått en större förståelse för att man kan vara kompis på många sätt.
  • Eleven ska ha fler verktyg för att vara en bra kompis.
  • Eleverna ska veta mer om barn i andra länder.

Lektionsplan

Frågorna till övningarna kan varieras så att några tas med EPA-metoden (Enskilt-Par-Alla) medan några tas i smågrupper eller helklass. 

1. Start: Se filmen på 9 minuter. Det är en film där barn i Sverige och Kenya möts för första gången. Kenyas skolor är stängda så barnen i filmen är de som bor nära skolan. Se filmen och använd det barnen säger som utgångspunkt för att prata om vad som är en kompis. Du kan använda filmfrågan för sig själv eller i kombination med text och frågor i introduktionen.
2. Introduktion: Läs texten gemensamt i klassen. Vi vill lyfta att barn kan vara kompis på olika sätt, att man kan vara både olika och goda vänner liksom att man inte måste ha kompisar som man träffar hela tiden. Om er skola har regler eller rutiner kring kompisskap och att alla ska få delta finns det utrymme för dig att lyfta det här, till exempel skolans likabehandlingsplan. Vi vill också markera att det inte står i barnkonventionen att alla har rätt till en kompis. Det är svårt att kräva vänskap. Men det står att alla har rätt att få vara med och att ingen ska diskrimineras.
3. Övning (a-c) Övningarna är olika varandra. Låt eleverna själva välja en eller flera övningar eller dela ut övningarna till dem.

(a) Läs tillsammans om Andrei och Marten som är olika varandra och goda vänner. Rafiki träffade dem när de var 11 år och återvände till dem nu när de är 18 år. Då fick vi höra att de fortfarande är kompisar. I övningen finns plats att diskutera hur man bevarar relationen när man har olika viljor och lyfta upp att man kan vara olika men goda vänner ändå. (b) Läs om Roshni och Choti med eleverna. Barnparlamentet som de är med i är en metod för att stärka barns utveckling och inflytande. Med inspiration från tjejerna i Indien kan ni fundera på och göra en plan för hur ni kan göra något roligt eller hjälpsamt för andra barn. (c) Det finns många ord för kompis i Sverige och runt om i världen. Kartan visar några av dem. Känner ni igen orden? Kan ni fylla på med fler och kanske lära er dem? Lyft fram de språk som eleverna har med sig hemifrån. Skriv direkt på skärmen eller skriv ut kartan och dela ut den till eleverna.
4. Avslutning Skriv direkt på storbilden eller skriv ut bilden till eleverna. Här blir det tydligt att det finns många olika kompisar och att eleverna i klassen kanske tolkar ordet kompis olika. Fånga upp exempel från eleven på hur de gör för att vara kompis. Du kan återknyta till det ni pratade om i introduktionen.

Material

Berättelserna finns också att läsa i Rafikis tidning med tema Kompis

Hämta kartan som PDF: Kompis på olika språk.

Hämta den avslutande övningen i PDF: Vilka är dina kompisar?

1. Start – film

Filmfråga

Vad tycker barnen lika om när det gäller kompisar. Och vad tycker du?

2. Introduktion

Att vara kompis

Att vara kompis och att få nya kompisar är lätt ibland och svårt ibland. Det handlar om att ha relationer. Det bästa sättet att  en vän är att själv vara en vän.  

Måste kompisar tycka om samma saker? Eller vara lika gamla. Någon har en kompis långt borta och kanske träffas sällan. Någon annan träffar kompisar varje dag. Det kan vara väldigt olika. 

I skolan är det viktigt att alla möts med respekt och kan känna trygghet. Därför har skolor regler och rutiner för alla på skolan ska veta hur man är mot andra och vad man gör om det inte fungerar. Reglerna lär också barn hur man är en bra kompis.

I barnkonventionen står det inte exakt att barn ska vara kompisar. Det står att alla barn har rätt att delta och att ingen ska diskrimineras.

Fundera på

  • Hur är en bra kompis? 
  • Hur kan man vara en bra kompis när man är med kompisar som inte är så bra på det? 
  • Hur gör ni på er skola för att alla ska kunna vara med?  
Att vara en bra kompis

3a. Övning 

Andrei och Marten är olika men goda vänner ändå

De är olika och goda vänner

För sex år sedan träffade Rafiki Andrei och Marten i Estland. Då var de 11 år och väldigt goda vänner även om de är ganska olika. Nu är de 18 år och fortfarande lika bra kompisar.

Andrei har alltid gillat musik. När han var 11 år berättade han att han ville bli artist och att han gick på extralektioner i solosång i skolan. Han spelade lite flöjt och  piano. Andrei berättade att några tycker att han liknar en känd estnisk sångare och han vill bli lika bra som honom. Idag spelar Andrei dragspel på olika konserter och fester och är en välkänd artist där han bor.

Marten har alltid gillat sport. När han var 11 år var bordtennis och fotboll favoriter. Idag spelar han mycket basket.

Nu är de 18 år och går i gymnasiet. De går fortfarande i samma klass och har fortfarande väldigt olika intressen. 

De är inte tillsammans jämt eftersom de har andra vänner också. Precis som när de var 11 år. Nu umgås de kanske inte lika ofta men är lika bra kompisar ändå.

Fast häromdagen träffades de! Då packade de för picknick och tog cyklarna till en stad ett par mil från deras för att hälsa på en kompis.

– Vi har väldigt kul när vi är tillsammans, säger Andrei och Marten och ler.

Fundera på

  • Har du kompisar som gillar olika saker? 
  • Vad är bra med att gilla olika och vara olika?
  • Hur kan man göra när kompisar vill göra olika saker?
Marten och Andrei 11 år

3b. Övning 

Roshni och Choti är kompisar. De deltar i ett barnparlament och gör bra saker för andra barn.

De är kompisar som hjälper andra barn

På en skolgård i östra Indien träffar Rafiki kompisarna Roshni och Choti. De går i olika klasser men är med i samma barnparlament på fritiden.

I barnparlamentet lär de sig om barns rättigheter och hur de kan göra saker bättre för barn. Det finns läxhjälp och så gör de roliga saker ihop!

Choti kan inte prata med sin röst så hon använder tecken. Det fungerar bra att göra så i skolan och med kompisarna. När Rafiki är där översätter Roshi hennes teckenspråk till engelska. Choti berättar:

– Jag tycker om att plugga hindi. Jag tycker också om att prata med vänner och att sitta tillsammans.

Roshni säger:

– Det jag gillar bäst med skolan är att leka. Matte är bäst! En sak jag gillar med barnparlamentet är att vi lär oss nya lekar.

Barnen berättar mer om barnparlamentet. De visar lekar som de har hittat på själva och berättar också vad de gör tillsammans för miljön.

Det är extra spännande att höra hur de hjälper andra barn. Om ett barn slutar att komma till skolan försöker de peppa och motivera barnet att komma tillbaka. Ibland går de förbi och hämtar kompisen på väg till skolan. Om ett barn har problem hemma eller i skolan så hjälper de till genom att prata med föräldrarna eller läraren.

Det är att vara kompis – att se till att alla barn får ta del av sina rättigheter.

Klassens uppdrag!

Roshni och Choti är kompisar som hjälper andra barn. Kan du och klassen göra något bra för andra barn? Något roligt eller något som hjälper. Det kan vara barn i skolan eller någon annanstans.

Gör så här

  • I par gör ni lappar med förslag och sätter upp dem på tavlan.
  • Prata i klassen om vilka förslag som går att genomföra. Ta bort dem som inte är möjliga.
  • Varje elev får tre prickar att sätta på tre olika förslag.
  • Genomför det förslag som får flest prickar.
Vad kan ni göra för andra barn?

3c. Övning 

Kompis på olika språk

Rafiki betyder kompis på språket swahili. På svenska finns vän, kamrat, polare och många andra ord för samma sak. 

Här kommer en lista med ordet kompis på andra språk.

Att göra:

1. Vilka språk känner du igen?

2. Har du en kompis som kan det språket? 

3. Kan du komma på ordet kompis på fler språk? 

Kompis på olika språk

4. Avslutning

Var finns dina kompisar?

Har du olika kompisar? Gamla, vuxna eller unga? Någon som lyssnar bra? Någon som hjälper? Någon att leka med? Någon du aldrig träffat i verkligheten utan bara via datorn? Kanske någon som du vill vara med bara för att hen är populär? 

Alla är olika och bra på olika saker. Ibland kan man ha flera vänner som är kompis på olika sätt.

Att göra

  • Skriv ditt namn i mitten av solen
  • Fundera och skriv in namn på kompisar på olika ställen.
  • Välj några namn och fundera på vad som gör att ni är bra vänner.
  • Hur gör du för att vara en bra kompis för dina vänner?

Ladda ner och skriv ut övningen som Pdf.

Vilka är dina kompisar?