Barnkonventionen artikel 12 säger att alla barn i hela världen har rätt att bli lyssnade på. Och vuxna ska göra det lätt för barn att säga vad de tycker. I lektionen funderar vi på hur barn blir lyssnade på och hur man kan uttrycka sin åsikt. Eleverna träffar Nataly och Salome som säger vad de tycker på olika sätt. Eleverna får också öva sig i att ta reda på vad de själva och andra tycker och hur de kan vara en bra lyssnare. De får också prata om vilka vuxna som lyssnar på dem i olika frågor. Lektionen är lång och delas med fördel upp på flera tillfällen.
Åk 2-4
Här finns digitala lektioner om globala målen och barnkonventionen för årskurs 2-4.
Barnkonventionen artikel 6 (åk 2-4)
Barnkonventionens artikel 6 säger att barn har rätt till liv och utveckling. I lektionen förklarar Rafiki detta. Eleverna får läsa om Sakir i New Delhi. Han kämpar för naturen och en bättre miljö som är viktigt för allt liv. Som övningar finns det flera roliga och utvecklande lekar att välja på. Ni får också tänka till kring sömn som är så viktigt för att utvecklas bra. Avslutningsvis hjälps ni åt att svara på hur barn utvecklas på olika platser.
Barnkonventionen artikel 3 (åk 2-4)
Barnkonventionen artikel 3 säger att alla beslut som rör barn ska se till varje barns bästa. Ni träffar Clement och Harmarine i Benin som lär sig om barns rättigheter i skolan. Regeringen i Benin tagit beslut för barns bästa. I övningarna får eleverna fundera över vem som tar beslut för barns bästa. Avslutningsvis prövar eleverna att själva ta ett beslut som är bra för varje barn.
Hållbar energi (åk 2-4)
Lektionen handlar om hållbar energi, Globala målet nummer 7. Tillgång till energi hör också ihop med barnkonventionens artikel 2 om barns rätt till liv och utveckling. I lektionen träffar ni Elvis från Kenya. Ni tar reda på hur hans liv påverkas av tillgång till energi. Rafiki förklarar målet om hållbar energi och vad fossilfri och förnybar energi betyder. Eleverna får fundera över sin egen förbrukning av energi och var energin de använder kommer från.