Åk 4-6

Här finns digitala lektioner om globala målen och barnkonventionen för årskurs 4-6.

Barnkonventionen artikel 31 (åk. 4-6)

Barnkonventionen artikel 31 (åk. 4-6)

Barnkonventionen artikel 31 handlar om alla barns rätt till lek, vila och fritid. Här träffar du Anisha i Indien och många andra barn som berättar om vad de tycker om att göra när de är lediga och vad de anser att fritid är. I övningarna får eleverna bland annat fundera över vad vila är, hur de själva kopplar av och vad de behöver för att få en bra fritid. Avslutningsvis får de fundera över hur de själva kan hjälpa till så att andra barn får rätt till lek, vila, fritid.

Barnkonventionen artikel 8 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 8 (åk 4-6)

Här träffar ni elever från Rosenlundsskolan som berättar om rätten till sin identitet. Men en identitet kan vara så mycket mer än namn, nationalitet och ursprung. Här får ni chansen att träffa Ludga i Sydsudan som berättar om sig själv och sitt liv. Eleverna får också öva på att berätta om sin egen identitet.

Barnkonventionen artikel 13 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 13 (åk 4-6)

Här träffar ni elever i årskurs 6 som berättar om barns rätt till yttrandefrihet. Att få säga vad man tycker och söka den information man är intresserad av. De ger exempel på när rättigheten är bra i deras vardag och berättar också om hur Vannak i Kambodja gör för att uttrycka sin åsikt om miljön.

Barnkonventionen artikel 14 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 14 (åk 4-6)

I denna lektion får ni lära er om Barnkonventionens artikel 14 som handlar om barns rätt till att välja och utöva sin religion och barns rätt till åsiktsfrihet. Eleverna får fundera över vad artikeln innebär och varför den är viktig. De ger exempel ur sin vardag. Lektionen innehåller frågar att fundera på samt hörförståelse på engelska.

Skapa film om barnkonventionen

Skapa film om barnkonventionen

Skapa film om barnkonventionen tillsammans med dina elever. Det här arbetssättet bjuder in till ökat engagemang och motivation hos eleverna. Eleverna kommer introduceras i ett projekt med tydliga delmål och en tydlig målbild som de får sträva efter tillsammans med sin grupp. Eleverna får ta ett större ansvar, arbeta på olika platser, träffa människor utanför skolan och göra något som är viktigt även utanför klassrummet! Nämligen lära andra barn om deras rättigheter. När undervisningen involverar världen utanför skolan lär eleverna sig för livet.

Barnkonventionen artikel 9 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 9 (åk 4-6)

Lektionen handlar om barns rätt till familj som beskrivs i barnkonventionen artikel 9. Eleverna lär sig om sina rättigheter och det skydd samhället kan ge. Eleverna får fundera över vad en familj är. Vad som är bra och vad som kan vara svårt med en familj. Berättelserna handlar om barn i familjehem. Ni träffar Luisa i Moçambique som fick en ny familj. Frida berättar också om hur hon har växt upp med extra syskon. Eleverna gör eget drama om hur en frukost i familjen kan gå till.

Barnkonventionen artikel 27 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 27 (åk 4-6)

I denna lektion får eleverna fundera över vad det betyder att ha rätt till skälig levnadsstandard och vad barn behöver för att utvecklas. Eleverna får öva hörförståelse utifrån en engelsk film med undertext på svenska. I slutet får de träffa Mpapayios som har två mammor. Hans biologiska mamma är sjuk och de dyra medicinerna gör att familjen inte kan ta hand om honom. Nu bor han hos Mamma Penninah alldeles nära sin biologiska familj. Här får ni ta reda på i klassen hur det fungerar om en föräldrar inte kan ta hand om sina barn på ett bra sätt.

Ekosystem och biologisk mångfald (åk4-6)

Ekosystem och biologisk mångfald (åk4-6)

Lektionen handlar om det globala målet nummer 15: Ekosystem och biologisk mångfald. Rafiki förklarar orden och varför biologisk mångfald och ekosystem är hotat och vilka lösningar som finns. Eleverna får också lära sig om hotade arter. De möter Cristian, 12 år, i Guatemala som berättar om hur han tar hand om miljön. De får även läsa om och fundera över hur biologisk mångfald påverka barns rättigheter.

Kompis (åk 4-6)

Kompis (åk 4-6)

Lektionen handlar om kompisskap och att ha positiva relationer med andra på olika sätt. Eleverna får möta barn som är vänner trots olikheter. Barn i Kenya och Sverige funderar tillsammans över vad en kompis är. Eleverna får tips på hur de kan agera för att vara en bra kompis.

Ingen Hunger (åk 4-6)

Ingen Hunger (åk 4-6)

Nu ska vi ha en lektion om mat! Rafiki berättar om det globala målet 2 – Ingen hunger. Du och dina elever träffar barn från olika länder och tar reda på vad de äter hemma och i skolan. Ni kan också läsa om Emil som är skolkock. Ni funderar över vad som är bra mat och Rafiki utmanar eleverna i att äta snällt. Avslutningsvis får eleverna designa sin egen lunch som är både nyttig, god och hållbar. Häng med!