Barnkonventionen

Här finns lektioner som handlar om barnkonventionen.

Barnkonventionen artikel 31 (åk 2-4)

Barnkonventionen artikel 31 (åk 2-4)

Barnkonventionen artikel 31 handlar om barns rätt till lek, vila och fritid. I Rafikis lektion träffar du Anisha i Indien och många andra barn som berättar om vad de tycker om att göra när de är lediga, vad de anser att fritid är. I övningarna får eleverna bland annat fundera över vad vila är, hur de själva kopplar av och vad de behöver för att få en bra fritid. Avslutningsvis får de fundera över vem som hjälper dem att få sin rätt till lek, vila, fritid. Och tipsa varandra om bra fritidsaktiviteter.

Barnkonventionen artikel 31 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 31 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 31 handlar om alla barns rätt till lek, vila och fritid. I Rafikis lektion träffar du Anisha i Indien och många andra barn som berättar om vad de tycker om att göra när de är lediga. I övningarna får eleverna bland annat fundera över vad vila är, hur de själva kopplar av och vad de behöver för att få en bra fritid. Avslutningsvis får de fundera över hur de själva kan hjälpa till så att andra barn får sin rätt till lek, vila, fritid.

Skapa film om barnkonventionen

Skapa film om barnkonventionen

Lektionen handlar om hur elever kan skapa film om barnkonventionen. Elever på Rosenlundsskolan i Jönköping berättar varför filmskapande är ett bra sätt att jobba med barns rättigheter. Lär dig steg för steg hur man gör film om barnkonventionen. Eleverna får fördjupa sig i en artikel och fundera på frågor om barnkonventionen. Övningar vägleder eleverna i processen att ta fram filmmanus och storyboard, filma, redigera och att fira den klara filmen med en filmpremiär. Genom att berätta för andra fördjupar eleverna sin egen kunskap.

Barnkonventionen artikel 8 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 8 (åk 4-6)

En lektion om barnkonventionen 8 – om barns rätt till sin identitet. Lektionens mål är att barnet ska känna till barnkonventionens artikel om rätt till sin identitet och förstå varför det är viktigt att ha en identitet. Elever på Rosenlundsskolan i Jönköping har gjort en film om barns rätt till sin identitet. De har också ställt några frågor på engelska som eleverna kan besvara efter att ha sett filmen. I en av övningarna får eleverna ta reda på mer om varför de heter som de gör. Avslutningsvis får de fundera på vem de är.

Barnkonventionen artikel 13 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 13 (åk 4-6)

I denna lektion får eleverna lära sig om barnkonventionens artikel 13 som handlar om yttrandefrihet. Ni lär er om rättigheter men också om vilka skyldigheter var och en har för att alla ska få ta del av sin rättighet. Elever i årskurs 6 har gjort en film på engelska med tillhörande frågor så att dina elever får öva på att prata om yttrandefrihet på engelska. Ni träffar Vannak i Kambodja som demonstrerat för miljön. Som avslutande övning får dina elever på ett enkelt sätt öva på att ha en egen åsikt och att uttrycka den.

Barnkonventionen artikel 14 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 14 (åk 4-6)

En lektion där eleven lär sig om åsiktsfrihet och religionsfrihet, barnkonventionen artikel 14. De får fundera över sin egen rättighet, men också föräldrarnas roll och hur man gör för att andra ska få sin rätt till tro, icke-tro och åsikt. Elever i åk 6 har gjort en film på engelska om detta med tillhörande frågor. Elever får lära sig att lyssna utan att döma.

Barn i konflikt (åk 4-6)

Barn i konflikt (åk 4-6)

Lektionen handlar om barn i konflikt och om Globala målet nummer 16. Läs om Weham och Abdullah som berättar om hur de fick fly. Vad tar du med om du själv måste fly? Här finns exempel från Ukraina om vad man kan göra för att hjälpa till när det är krig. Eleverna får fundera över vad de själva kan göra. Globala målet nummer 16 hör även ihop med barnkonventionens artikel 38 som handlar om att barn ska skyddas mot krig.

Barnkonventionen artikel 9 (åk 2-4)

Barnkonventionen artikel 9 (åk 2-4)

Eleverna lär sig om sina rättigheter och det skydd samhället kan ge. Eleverna får fundera över vad en familj är. Vad som är bra och vad som kan vara svårt med en familj. Berättelserna handlar om barn i familjehem. Mpapayio i Kenya har en extra mamma istället förr att bo på barnhem. Frida berättar om hur hon har växt upp med extra syskon. Eleverna gör eget drama om hur en frukost i familjen kan gå till.

Barnkonventionen artikel 9 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 9 (åk 4-6)

Eleverna lär sig om sina rättigheter och det skydd samhället kan ge. Eleverna får fundera över vad en familj är. Vad som är bra och vad som kan vara svårt med en familj. Berättelserna handlar om barn i familjehem som Luisa i Moçambique som fick en ny familj. Frida berättar om hur hon har växt upp med extra syskon. Eleverna gör eget drama om hur en frukost i familjen kan gå till.

Barnkonventionen artikel 2 (åk 2-4)

Barnkonventionen artikel 2 (åk 2-4)

Barnkonventionens artikel 2 handlar om alla barns lika värde och rättigheter. Med Rafiki får ni fundera på vad det betyder. Ni träffar Moa som bor i Guatemala och vill ta bort alla orättvisor i världen. Ni träffar också Baboo som inte kan höra med sina öron, men som fått lära sig teckenspråk så att han också kan gå i skolan. Här finns också en sång, en jättegod lek och kluriga men spännande frågor att fundera på ensam och med klassen.