Delaktighet och påverkan

Grundläggande friheter (åk. 2-4)

Grundläggande friheter (åk. 2-4)

Lektionen handlar om friheter. Barnkonventionen artikel 13, 14 och 15. Eleverna lär sig om yttrandefrihet, religionsfrihet och mötesfrihet. Grundläggande begrepp i vår demokrati som även gäller barn. I lektionen träffar ni Liden från Kambodja som berättar om att säga vad man tycker. Eleverna får upptäcka alla föreningar de är med i. De gör en övning i att uttrycka sig med konst och att förstå de andra. Hur fungerar friheterna på den egna skolan?

Grundläggande friheter (åk. 4-6)

Grundläggande friheter (åk. 4-6)

Lektionen handlar om friheter, barnkonventionen artikel 13, 14 och 15.
Eleverna lär sig om yttrandefrihet, religionsfrihet och mötesfrihet, grundläggande begrepp i vår demokrati och som även gäller barn.

I lektionen träffar ni Marion från Kenya som berättar om att säga vad man tycker. Eleverna får upptäcka alla föreningar de är med i. De gör en övning i att uttrycka sig med konst och att förstå de andra. Hur fungerar friheterna på den egna skolan?

Barnkonventionen artikel 13 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 13 (åk 4-6)

Här träffar ni elever i årskurs 6 som berättar om barns rätt till yttrandefrihet. Att få säga vad man tycker och söka den information man är intresserad av. De ger exempel på när rättigheten är bra i deras vardag och berättar också om hur Vannak i Kambodja gör för att uttrycka sin åsikt om miljön.

Barnkonventionen artikel 14 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 14 (åk 4-6)

I denna lektion får ni lära er om Barnkonventionens artikel 14 som handlar om barns rätt till att välja och utöva sin religion och barns rätt till åsiktsfrihet. Eleverna får fundera över vad artikeln innebär och varför den är viktig. De ger exempel ur sin vardag. Lektionen innehåller frågar att fundera på samt hörförståelse på engelska.

Skapa film om barnkonventionen

Skapa film om barnkonventionen

Skapa film om barnkonventionen tillsammans med dina elever. Det här arbetssättet bjuder in till ökat engagemang och motivation hos eleverna. Eleverna kommer introduceras i ett projekt med tydliga delmål och en tydlig målbild som de får sträva efter tillsammans med sin grupp. Eleverna får ta ett större ansvar, arbeta på olika platser, träffa människor utanför skolan och göra något som är viktigt även utanför klassrummet! Nämligen lära andra barn om deras rättigheter. När undervisningen involverar världen utanför skolan lär eleverna sig för livet.