Globala målen

Här finns lektioner som handlar om ett eller flera globala mål

Ingen hunger (åk 2-4)

Ingen hunger (åk 2-4)

Nu ska vi ha en lektion om mat! Rafiki berättar om det globala målet 2 – Ingen hunger. Du och dina elever träffar barn från olika länder och tar reda på vad de äter hemma och i skolan. Ni kan också läsa om Emil som är skolkock. Ni funderar över vad som är bra mat och Rafiki utmanar eleverna i att äta snällt. Avslutningsvis får eleverna designa sin egen lunch som är både nyttig, god och hållbar. Häng med!

Ingen Hunger (åk 4-6)

Ingen Hunger (åk 4-6)

Nu ska vi ha en lektion om mat! Rafiki berättar om det globala målet 2 – Ingen hunger. Du och dina elever träffar barn från olika länder och tar reda på vad de äter hemma och i skolan. Ni kan också läsa om Emil som är skolkock. Ni funderar över vad som är bra mat och Rafiki utmanar eleverna i att äta snällt. Avslutningsvis får eleverna designa sin egen lunch som är både nyttig, god och hållbar. Häng med!

Rent vatten och sanitet (åk 4-6)

Rent vatten och sanitet (åk 4-6)

Nummer 6 av de globala målen fokuserar på allas rätt till rent vatten och sanitet. Eleverna får läsa om Sheela i Bangladesh och hur vattnet påverkar hennes liv. Tillsammans tar ni reda på vatten som finns i närheten. Kanske gör ni en utflykt dit? Eleverna får också reflektera över hur de själva kan hantera vatten. En av övningarna är en sång om vatten som kan sjungas som kanon. Den är om vattnets kretslopp och olika former som vatten kan finnas i.

Rent vatten och sanitet (åk 2-4)

Rent vatten och sanitet (åk 2-4)

Nummer 6 av de globala målen fokuserar på allas rätt till rent vatten och sanitet. Eleverna får läsa om Sheela i Bangladesh, hur vattnet påverkar hennes liv. Tillsammans tar ni reda på vatten som finns i närheten. Kanske gör ni en utflykt dit? Eleverna får också lära sig att tvätta händerna som eleverna i Laos. Avslutningsvis får de reflektera över hur de själva kan hantera vatten på ett bra sätt. En av övningarna är en sång om vatten som kan sjungas som kanon. Den är om vattnets kretslopp och olika former som vatten kan finnas i.

Minskad ojämlikhet (åk 2-4)

Minskad ojämlikhet (åk 2-4)

Lektionen handlar om det globala målet nummer 10, Minskad ojämlikhet. Ett jämlikt samhälle är ett hållbart samhälle. I lektionen får ni träffa Sandeep som lever med en funktionsnedsättning och vars klass lärde sig om allas lika värde. Den grönländska sagan om Kaassassuk tar upp jämlikhet, rättvisa och hämnd. Med eleverna i Tryserums skola pratar ni om hur skolan kan bli mer rättvis och vad som är vuxnas ansvar och vad barn kan göra. Minskad ojämlikhet har en tydlig koppling till barnkonventionens artikel 2 som säger att alla har lika värde och att ingen får diskrimineras.

Minskad ojämlikhet (åk 4-6)

Minskad ojämlikhet (åk 4-6)

Lektionen handlar om det globala målet nummer 10, Minskad ojämlikhet. Ett jämlikt samhälle är ett hållbart samhälle. I lektionen får ni träffa barn får hela världen som visar att saker kan bli mer jämlika och varför det är bra. Vad kan barn göra och vad är vuxnas ansvar för att världen ska bli mer rättvis? Minskad ojämlikhet har en tydlig koppling till barnkonventionens artikel 2 som säger att alla har lika värde och att ingen får diskrimineras.

Hållbar energi (åk 4-6)

Hållbar energi (åk 4-6)

Lektionen handlar om hållbar energi som är det Globala målet nummer 7. Tillgång till energi hör ihop med barnkonventionens artikel 2 om barns rätt till liv och utveckling. I lektionen träffar ni Alphona från Bangladesh. Ni tar reda på hur hennes liv påverkas av tillgång till energi. Rafiki förklarar målet om hållbar energi och vad fossilfri och förnybar energi betyder. Eleverna får sedan fundera över sin egen förbrukning av energi och var energin de använder kommer från.

Hållbar energi (åk 2-4)

Hållbar energi (åk 2-4)

Lektionen handlar om hållbar energi, Globala målet nummer 7. Tillgång till energi hör också ihop med barnkonventionens artikel 2 om barns rätt till liv och utveckling. I lektionen träffar ni Elvis från Kenya. Ni tar reda på hur hans liv påverkas av tillgång till energi. Rafiki förklarar målet om hållbar energi och vad fossilfri och förnybar energi betyder. Eleverna får fundera över sin egen förbrukning av energi och var energin de använder kommer från.