Globala målen

Här finns lektioner som handlar om ett eller flera globala mål

Minskad ojämlikhet (åk 2-4)

Minskad ojämlikhet (åk 2-4)

Lektionen handlar om det globala målet nummer 10, Minskad ojämlikhet. Ett jämlikt samhälle är ett hållbart samhälle. I lektionen får ni träffa Sandeep som lever med en funktionsnedsättning och vars klass lärde sig om allas lika värde. Den grönländska sagan om Kaassassuk tar upp jämlikhet, rättvisa och hämnd. Med eleverna i Tryserums skola pratar ni om hur skolan kan bli mer rättvis och vad som är vuxnas ansvar och vad barn kan göra. Minskad ojämlikhet har en tydlig koppling till barnkonventionens artikel 2 som säger att alla har lika värde och att ingen får diskrimineras.

Minskad ojämlikhet (åk 4-6)

Minskad ojämlikhet (åk 4-6)

Lektionen handlar om det globala målet nummer 10, Minskad ojämlikhet. Ett jämlikt samhälle är ett hållbart samhälle. I lektionen får ni träffa barn får hela världen som visar att saker kan bli mer jämlika och varför det är bra. Vad kan barn göra och vad är vuxnas ansvar för att världen ska bli mer rättvis? Minskad ojämlikhet har en tydlig koppling till barnkonventionens artikel 2 som säger att alla har lika värde och att ingen får diskrimineras.

Hållbar energi (åk 4-6)

Hållbar energi (åk 4-6)

Lektionen handlar om hållbar energi som är det Globala målet nummer 7. Tillgång till energi hör ihop med barnkonventionens artikel 2 om barns rätt till liv och utveckling. I lektionen träffar ni Alphona från Bangladesh. Ni tar reda på hur hennes liv påverkas av tillgång till energi. Rafiki förklarar målet om hållbar energi och vad fossilfri och förnybar energi betyder. Eleverna får sedan fundera över sin egen förbrukning av energi och var energin de använder kommer från.

Hållbar energi (åk 2-4)

Hållbar energi (åk 2-4)

Lektionen handlar om hållbar energi, Globala målet nummer 7. Tillgång till energi hör också ihop med barnkonventionens artikel 2 om barns rätt till liv och utveckling. I lektionen träffar ni Elvis från Kenya. Ni tar reda på hur hans liv påverkas av tillgång till energi. Rafiki förklarar målet om hållbar energi och vad fossilfri och förnybar energi betyder. Eleverna får fundera över sin egen förbrukning av energi och var energin de använder kommer från.