Kompis

Grundläggande friheter (åk. 2-4)

Grundläggande friheter (åk. 2-4)

Lektionen handlar om friheter. Barnkonventionen artikel 13, 14 och 15. Eleverna lär sig om yttrandefrihet, religionsfrihet och mötesfrihet. Grundläggande begrepp i vår demokrati som även gäller barn. I lektionen träffar ni Liden från Kambodja som berättar om att säga vad man tycker. Eleverna får upptäcka alla föreningar de är med i. De gör en övning i att uttrycka sig med konst och att förstå de andra. Hur fungerar friheterna på den egna skolan?

Grundläggande friheter (åk. 4-6)

Grundläggande friheter (åk. 4-6)

Lektionen handlar om friheter, barnkonventionen artikel 13, 14 och 15.
Eleverna lär sig om yttrandefrihet, religionsfrihet och mötesfrihet, grundläggande begrepp i vår demokrati och som även gäller barn.

I lektionen träffar ni Marion från Kenya som berättar om att säga vad man tycker. Eleverna får upptäcka alla föreningar de är med i. De gör en övning i att uttrycka sig med konst och att förstå de andra. Hur fungerar friheterna på den egna skolan?

Barnkonventionen artikel 31 (åk. 2-4)

Barnkonventionen artikel 31 (åk. 2-4)

Barnkonventionen artikel 31 handlar om alla barns rätt till lek, vila och fritid. Här träffar du Anisha i Indien och många andra barn som berättar om vad de tycker om att göra när de är lediga, vad de anser att fritid är. I övningarna får eleverna bland annat fundera över vad vila är, hur de själva kopplar av och vad de behöver för att få en bra fritid. Avslutningsvis får de fundera över hur de själva kan hjälpa till så att andra barn får sin rätt till lek, vila, fritid.

Barnkonventionen artikel 31 (åk. 4-6)

Barnkonventionen artikel 31 (åk. 4-6)

Barnkonventionen artikel 31 handlar om alla barns rätt till lek, vila och fritid. Här träffar du Anisha i Indien och många andra barn som berättar om vad de tycker om att göra när de är lediga och vad de anser att fritid är. I övningarna får eleverna bland annat fundera över vad vila är, hur de själva kopplar av och vad de behöver för att få en bra fritid. Avslutningsvis får de fundera över hur de själva kan hjälpa till så att andra barn får rätt till lek, vila, fritid.

Kompis (åk 4-6)

Kompis (åk 4-6)

Lektionen handlar om kompisskap och att ha positiva relationer med andra på olika sätt. Eleverna får möta barn som är vänner trots olikheter. Barn i Kenya och Sverige funderar tillsammans över vad en kompis är. Eleverna får tips på hur de kan agera för att vara en bra kompis.

Kompis (åk 2-4)

Kompis (åk 2-4)

Lektionen handlar om kompisskap och att ha positiva relationer med andra på olika sätt. Eleverna får möta barn som är vänner trots olikheter. Barn i Kenya och Sverige funderar tillsammans över vad en kompis är. Eleverna får tips på hur de kan agera för att vara en bra kompis.