Grundläggande friheter (åk. 2-4)

Grundläggande friheter (åk. 2-4)

Lektionen handlar om friheter. Barnkonventionen artikel 13, 14 och 15. Eleverna lär sig om yttrandefrihet, religionsfrihet och mötesfrihet. Grundläggande begrepp i vår demokrati som även gäller barn. I lektionen träffar ni Liden från Kambodja som berättar om att säga vad man tycker. Eleverna får upptäcka alla föreningar de är med i. De gör en övning i att uttrycka sig med konst och att förstå de andra. Hur fungerar friheterna på den egna skolan?

Grundläggande friheter (åk. 4-6)

Grundläggande friheter (åk. 4-6)

Lektionen handlar om friheter, barnkonventionen artikel 13, 14 och 15.
Eleverna lär sig om yttrandefrihet, religionsfrihet och mötesfrihet, grundläggande begrepp i vår demokrati och som även gäller barn.

I lektionen träffar ni Marion från Kenya som berättar om att säga vad man tycker. Eleverna får upptäcka alla föreningar de är med i. De gör en övning i att uttrycka sig med konst och att förstå de andra. Hur fungerar friheterna på den egna skolan?

Barnkonventionen artikel 8 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 8 (åk 4-6)

Här träffar ni elever från Rosenlundsskolan som berättar om rätten till sin identitet. Men en identitet kan vara så mycket mer än namn, nationalitet och ursprung. Här får ni chansen att träffa Ludga i Sydsudan som berättar om sig själv och sitt liv. Eleverna får också öva på att berätta om sin egen identitet.

Barnkonventionen artikel 13 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 13 (åk 4-6)

Här träffar ni elever i årskurs 6 som berättar om barns rätt till yttrandefrihet. Att få säga vad man tycker och söka den information man är intresserad av. De ger exempel på när rättigheten är bra i deras vardag och berättar också om hur Vannak i Kambodja gör för att uttrycka sin åsikt om miljön.

Barnkonventionen artikel 14 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 14 (åk 4-6)

I denna lektion får ni lära er om Barnkonventionens artikel 14 som handlar om barns rätt till att välja och utöva sin religion och barns rätt till åsiktsfrihet. Eleverna får fundera över vad artikeln innebär och varför den är viktig. De ger exempel ur sin vardag. Lektionen innehåller frågar att fundera på samt hörförståelse på engelska.