Grundläggande friheter (åk. 4-6)

Grundläggande friheter (åk. 4-6)

Lektionen handlar om friheter, barnkonventionen artikel 13, 14 och 15.
Eleverna lär sig om yttrandefrihet, religionsfrihet och mötesfrihet, grundläggande begrepp i vår demokrati och som även gäller barn.

I lektionen träffar ni Marion från Kenya som berättar om att säga vad man tycker. Eleverna får upptäcka alla föreningar de är med i. De gör en övning i att uttrycka sig med konst och att förstå de andra. Hur fungerar friheterna på den egna skolan?

Skapa film om barnkonventionen

Skapa film om barnkonventionen

Skapa film om barnkonventionen tillsammans med dina elever. Det här arbetssättet bjuder in till ökat engagemang och motivation hos eleverna. Eleverna kommer introduceras i ett projekt med tydliga delmål och en tydlig målbild som de får sträva efter tillsammans med sin grupp. Eleverna får ta ett större ansvar, arbeta på olika platser, träffa människor utanför skolan och göra något som är viktigt även utanför klassrummet! Nämligen lära andra barn om deras rättigheter. När undervisningen involverar världen utanför skolan lär eleverna sig för livet.

Ekosystem och biologisk mångfald (åk4-6)

Ekosystem och biologisk mångfald (åk4-6)

Lektionen handlar om det globala målet nummer 15: Ekosystem och biologisk mångfald. Rafiki förklarar orden och varför biologisk mångfald och ekosystem är hotat och vilka lösningar som finns. Eleverna får också lära sig om hotade arter. De möter Cristian, 12 år, i Guatemala som berättar om hur han tar hand om miljön. De får även läsa om och fundera över hur biologisk mångfald påverka barns rättigheter.

Ingen hunger (åk 2-4)

Ingen hunger (åk 2-4)

Nu ska vi ha en lektion om mat! Rafiki berättar om det globala målet 2 – Ingen hunger. Du och dina elever träffar barn från olika länder och tar reda på vad de äter hemma och i skolan. Ni kan också läsa om Emil som är skolkock. Ni funderar över vad som är bra mat och Rafiki utmanar eleverna i att äta snällt. Avslutningsvis får eleverna designa sin egen lunch som är både nyttig, god och hållbar. Häng med!

Ingen hunger (åk 2-4)

Ingen Hunger (åk 4-6)

Nu ska vi ha en lektion om mat! Rafiki berättar om det globala målet 2 – Ingen hunger. Du och dina elever träffar barn från olika länder och tar reda på vad de äter hemma och i skolan. Ni kan också läsa om Emil som är skolkock. Ni funderar över vad som är bra mat och Rafiki utmanar eleverna i att äta snällt. Avslutningsvis får eleverna designa sin egen lunch som är både nyttig, god och hållbar. Häng med!