Barnkonventionen artikel 9 (åk 2-4)

Barnkonventionen artikel 9 (åk 2-4)

Eleverna lär sig om sina rättigheter och det skydd samhället kan ge. Eleverna får fundera över vad en familj är. Vad som är bra och vad som kan vara svårt med en familj. Berättelserna handlar om barn i familjehem. Mpapayio i Kenya har en extra mamma istället förr att bo på barnhem. Frida berättar om hur hon har växt upp med extra syskon. Eleverna gör eget drama om hur en frukost i familjen kan gå till.

Barnkonventionen artikel 9 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 9 (åk 4-6)

Eleverna lär sig om sina rättigheter och det skydd samhället kan ge. Eleverna får fundera över vad en familj är. Vad som är bra och vad som kan vara svårt med en familj. Berättelserna handlar om barn i familjehem som Luisa i Moçambique som fick en ny familj. Frida berättar om hur hon har växt upp med extra syskon. Eleverna gör eget drama om hur en frukost i familjen kan gå till.

Ekosystem och Biologisk mångfald (åk 4-6)

Ekosystem och Biologisk mångfald (åk 4-6)

Lektionen handlar om det globala målet nummer 15: Ekosystem och biologisk mångfald. Rafiki förklarar orden och varför biologisk mångfald och ekosystem är hotat och vilka lösningar som finns. Eleverna får lära sig om ekosystem och hotade arter. De möter Cristian 12 år i Guatemala som berättar om hur han tar hand om miljön. De får också läsa om och fundera över hur biologisk mångfald påverka barns rättigheter.

Hållbara städer och samhällen (åk 2-4)

Hållbara städer och samhällen (åk 2-4)

Lektionen handlar om det globala målet 11 – Hållbara städer och samhällen. En hållbar stad och ett hållbart samhälle är grunden för att barn ska kunna utvecklas. I lektionen får ni träffa Abdias från Burkina Faso. Abdias kommer ifrån en familj som har mer pengar än många andra i Burkina Faso och det är han medveten om. I Kenya bor Mercy och Elvis som visar hur de bor och eleverna kan jämföra. Avslutningsvis får eleverna rita ett hus och vad som behövs för att ett hus ska vara bra.

Ingen hunger (åk 2-4)

Ingen hunger (åk 2-4)

Nu ska vi ha en lektion om mat! Rafiki berättar om det globala målet 2 – Ingen hunger. Du och dina elever träffar barn från olika länder och tar reda på vad de äter hemma och i skolan. Ni kan också läsa om Emil som är skolkock. Ni funderar över vad som är bra mat och Rafiki utmanar eleverna i att äta snällt. Avslutningsvis får eleverna designa sin egen lunch som är både nyttig, god och hållbar. Häng med!