Skapa film om barnkonventionen

Skapa film om barnkonventionen

Lektionen handlar om hur elever kan skapa film om barnkonventionen. Elever på Rosenlundsskolan i Jönköping berättar varför filmskapande är ett bra sätt att jobba med barns rättigheter. Lär dig steg för steg hur man gör film om barnkonventionen. Eleverna får fördjupa sig i en artikel och fundera på frågor om barnkonventionen. Övningar vägleder eleverna i processen att ta fram filmmanus och storyboard, filma, redigera och att fira den klara filmen med en filmpremiär. Genom att berätta för andra fördjupar eleverna sin egen kunskap.

Barnkonventionen artikel 8 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 8 (åk 4-6)

En lektion om barnkonventionen 8 – om barns rätt till sin identitet. Lektionens mål är att barnet ska känna till barnkonventionens artikel om rätt till sin identitet och förstå varför det är viktigt att ha en identitet. Elever på Rosenlundsskolan i Jönköping har gjort en film om barns rätt till sin identitet. De har också ställt några frågor på engelska som eleverna kan besvara efter att ha sett filmen. I en av övningarna får eleverna ta reda på mer om varför de heter som de gör. Avslutningsvis får de fundera på vem de är.