Barn i konflikt (åk 4-6)

maj 2, 2022

Lektionen handlar om barn i konflikt och om Globala målet nummer 16. Läs om Weham och Abdullah som berättar om hur de fick fly. Vad tar du med om du själv måste fly? Här finns exempel från Ukraina om vad man kan göra för att hjälpa till när det är krig. Eleverna får fundera över vad de själva kan göra. Globala målet nummer 16 hör även ihop med barnkonventionens artikel 38 som handlar om att barn ska skyddas mot krig.
Författare: Rafiki
Alphona står framför sin skola i Bangladesh

Koppling till läroplan

Ur Lgr 22

”Ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet samt för att leva i ett samhälle med täta kontakter över kultur och nationsgränser. Det internationella perspektivet innebär också att
utveckla förståelse för den kulturella mångfalden inom landet.”
 

Geografi

Ur Centralt innehåll 4–6 

  • Några grundläggande orsaker till och konsekvenser av fattigdom och ohälsa, till exempel bristande tillgång till utbildning, hälsovård och vatten. Arbete för att förbättra människors levnadsvillkor, till exempel genom Förenta Nationerna (FN).

Samhällskunskap

Ur Centralt innehåll 4–6

 

  • De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering.

Lärarinstruktioner

Läs övningarna och fundera ut hur du de passar dig och din klass bäst. Övningarna kan plockas en och en eller spridas över flera lektionstillfällen.

Du kan dela lektionen med eleverna genom att kopiera länken Start – Barn i konflikt (åk 4-6) och skicka. Då kommer eleverna direkt till övningarna. Du kan också visa lektionen på storbild och låta eleverna följa med.

Lektionens mål

  • Eleverna ska känna till det globala målet 16 som handlar om barn i konflikt. 
  • Eleverna ska känna till att barnkonventionen slår fast att alla barn har rätt till skydd mot krig. 
  • Eleverna ska förstå några orsaker till att människor flyr från sina hem. 
  • Eleverna ska ha fått konkreta exempel på krig och väpnade konflikter kan påverka barns liv. 

Lektionsplan

1. Start: Se filmen. 1.5 minuter
2. Introduktion: Läs tillsammans. Hjälp eleverna att se att barnkonvention och globala målet hänger ihop. Ni kan titta på bilderna till delmålen och se om eleverna kan se något av barns rättigheter där.
3. Övning (a-e) Övningarna är olika varandra. Låt eleverna själva välja en eller flera övningar eller dela ut övningarna till dem. (a) Läs om Abdullah. Förklara för eleverna att de flesta flyktingar finns i det egna landet. Till den sist frågan får eleverna försöka leva sig in i vad som kan hända. Det kan bli laddat men ta det sakligt: Abdullah beskriver saker som ändrat sig när det blev krig och när han kom till ett annat land. Här kan eleverna se olika saker som konsekvens av krig.
(b) Weham berättar om om sin upplevelse av flykt. Ytterligare exempel på hur konflikter påverkar barns liv. Fundera på-frågorna är öppna. Den sista frågan är en övergång till övning c.  (c) En övning som gjorts i många former. Här har eleverna bildstöd med förslag på viktiga saker. Övningen kan göras i grupper. (d) Vad kan man göra för att hjälpa till? Här finns exempel på vad organisationer gör för att stödja barn på flykt. Det mynnar ut i frågan om vad eleverna själva kan göra.
4. Avslutning Har inte eleverna redan ställt frågan så finns här en kort summering av orsaker till krig. Huvudfrågan här är vad eleverna lärt sig.

Material

Berättelsen om Weham och Abdullah finns i Rafikis tidning med tema Barn i konflikt.

Fler berättelser om barn i konflikt finns på Rafiki.se

Vill du läsa på?

Globala målen nummer 16

FN:s rapport om globala målen 16

Om barnkonventionen på rafiki.se

Om konflikter i världen på Globalis

1. Start – film

2. Introduktion

Krig drabbar barn

I världen finns många konflikter där det är våldsamt och farligt. 2022 är det mer än 25 större väpnade konflikter i världen. Barn drabbas av krig på många sätt. Enkelt uttryckt:  Fred är bra för barn.

Globala målen 16

Mål 16 handlar om fredliga och inkluderande samhällen. 

Fredliga länder och frihet från våld är målet.  När det är så kan länderna utvecklas bra. Länderna  har flera delmål att nå. Att få bort väpnade konflikter så att människor är trygga där de bor och att skydda barn från alla former av övergrepp gör världen bättre är två delmål.

Människor ska kunna lita på att myndigheter är rättvisa och till för alla. Domstolar ska vara rättvisa och alla ska vara lika inför lagen. Alla ska kunna delta i samhället.  

Många länder som har konflikt och krig är länder där människorna har svårast att komma från fattigdom.  

Barnkonventionen ger barn skydd.

I barnkonventionen står att barn har rätt att skyddas från våld i alla former. Det gäller alltid. Men det står också i artikel 38 att barn inte får delta i krig. Och om barn drabbas av krig ska de få skydd och om de behöver vård ska de få det.

Barnkonventionen har regler för barn som är flyktingar. Det står i artikel 22:  Barnet har rätt till skydd och hjälp. Barnet har rätt att få hjälp att återförenas med sina föräldrar.

Några delmål

3a. Övning 

Abdullah minns kriget

Jag är glad att få leva i fred nu

Rafiki träffar Abdullah en härlig vinterdag. Han har ett stort leende på läpparna. Abdullah kom till Sverige när han var 11 år. I dag är han 13 år.

Abdullahs familj bodde tidigare i södra Irak. Där ägde hans föräldrar en grönsaksaffär. Abdullah var två år när kriget bröt ut. När han var nio började det hända farliga saker i närheten av familjens hem. En bomb kunde explodera precis utanför lägenheten.

– En gång exploderade en bil klockan fyra på morgonen. Vi vaknade av smällen och av att människor skrek. Vi sprang därifrån, berättar Abdullah.

Det var svårt att hitta ett tryggt ställe att bo på. Abdullahs familj bodde på nya ställen nästan varje månad. De tog med sig kläder och det allra viktigaste. Abdullahs föräldrar fick ta bussen till jobbet i butiken. Ibland sov de över i affären.

– Då var jag rädd och hade svårt att sova, säger han.

Abdullah minns att bomber small nästan varje natt. Han berättar att det var svårt att gå i skolan på grund av kriget och att det enda som fanns att äta var inlagda grönsaker.

Abdullahs pappa blev tillfångatagen tillsammans med 50 andra män. Det var en beväpnad grupp som skyllde flera bombdåd och andra problem på dem. Abdullahs pappa blev också misshandlad.

– En natt kom ett gäng från gruppen och tog både min pappa och min bror med sig. De misshandlade min bror. Mamma protesterade och skrek ”Han är bara ett barn!”.

När brodern kom tillbaka bestämde sig familjen för att han var tvungen att fly. Brodern och hans kusin flydde först, men Abdullahs pappa tyckte att hela familjen borde lämna kriget.

– Vi bestämde oss för Sverige eftersom pappa hade läst att det var ett land som respekterade mänskliga rättigheter. Mamma skaffade pass åt oss och sedan sålde vi allt vi ägde. Vi sålde grönsaksaffären också.

Familjen åkte till flygplatsen på natten och flög från Bagdad upp till norra delen av landet. Sedan åkte de buss till Turkiet.

– I Turkiet hittade vi en person som hjälpte oss att hitta en båt till Grekland.

De åkte en liten gummibåt med fyrtio andra.

– När vi kom ut på havet gick båten sönder. Vi var ute på havet i sex timmar.

Till slut fick de hjälp av en större fiskebåt att ta sig tillbaka till Turkiet. Mannen som hjälpte dem från början ordnade en ny båt och den här gången kom de till Grekland.

Efter lång vandring och resor med buss och tåg kom familjen till Sverige och Malmö.

– Det var svårt i början när jag inte kunde språket. Nu trivs jag jättebra i skolan och lär mig mycket. Jag har fått bra kompisar överallt, säger Abdullah.

Nu går Abdullah i skolan igen.

–  I Sverige har lärare och elever respekt för varandra. Det är bra, säger Abdullah som är glad över att få leva i fred.

Fundera på

Abdullah hade det bra i sitt land. Så kom kriget. Abdullahs familj flydde först i sitt eget land. Sedan var de tvungna att fly till ett annat land.

  • Har du eller någon kompis kommit till Sverige efter att ha flytt från krig?
  • Vart skulle du och din familj ta vägen?
  • Konflikter och krig kan påverka barn på många sätt. Skolan och maten är två exempel. Kan du komma på olika saker som kan förändras för barn? 

3b. Övning 

Hej!

Jag heter Weham. Min familj kommer från staden Daraa i sydvästra Syrien. Dit kom kriget först i vårt land. Min pappa kidnappades så vi vet inte var han är. Det gjorde att mamma valde att fly med oss barn. Det är svårt för kvinnor att leva själva i Syrien.

Vi är fem barn i vår familj och jag är näst äldst. Hela vår stad är förstörd och det bor inte många människor där längre, men en dag kanske jag kan komma tillbaka. Vi bor i Grekland nu. Det är ett fint land. Jag önskar att inga barn ska behöva uppleva det barnen i Syrien har behövt göra.

När jag var tolv år flydde vi. Först till staden Idlib för att kunna ta oss över de stora bergen till  Turkiet. Det är mycket farligt. Vi gjorde flera försök och det tog lång tid. Vi gick på natten. Jag var rädd hela tiden.

Från staden Izmir i Turkiet skulle vi sedan åka båt till Grekland. Den elfte gången vi försökte kom vi över hela vägen. De andra gångerna fick vi vända för det var för farligt. Det fanns inga flytvästar på båtarna och vi var väldigt många människor som trängdes. Jag var mer rädd för onda människor än för havet.

Vår båt kom till ön Lesbos i Grekland. Där blev vi mottagna av snälla människor som jobbade gratis för att hjälpa alla flyktingar som kom. Vi fick bo i det stora flyktinglägret Moria, det var ett stort område med taggtråd runt omkring. Där hade vi bara ett litet tält att bo i och frös väldigt mycket. Där var det svårt att leva. Jag duschade inte på tio dagar. Hjälparbetarna fick inte komma in där.

Nu har en hjälporganisation hjälpt oss att få en lägenhet i Aten. Här går vi i skola och lär oss grekiska. Jag pratar lite engelska, lite grekiska, lite tyska och så arabiska förstås.

Till alla barn i Sverige vill jag säga att rädslan är det värsta när man flyr. Sedan saknar man mycket. Släkten och kompisarna, saker man ägt och platser där man haft det roligt. Det viktigaste är ändå att familjen är tillsammans. Att få bo någonstans, gå i skolan och att man inte behöver vara rädd längre.

Hälsningar
Weham

Abdullah minns kriget

Weham

Bor: I Greklands huvudstad Aten.
Familj: Mamma och fyra syskon. Pappa blev kidnappad och familjen vet inte var han är.
På fritiden: Att dansa, simma och umgås med familjen.

Fundera på

  • Vad tänker du om det Weham berättar?
  • Vad skulle vara viktigt för dig om du måste fly från ditt hem? 

3c. Övning 

I väskan har jag 

Föreställ dig att du måste fly från ditt hem och endast kan ta med 5 saker i väskan. 

1. Fundera för dig själv:

  • Vad skulle du välja?
  • Varför?

2. Berätta vad du valt för en klasskompis eller för klassen

 

Inspiration

Du kan hitta inspiration nedan. Du kan självklart välja andra säker än de som står i listan. Men tänk på att sakerna du vill ta med dig måste passa i din skolväska. 

Vad packar du i din skolväska om du behöver fly?

Kamera

Surfplatta

Medicin

Läsk

Boll

Dagbok

Hörlurar

Gosedjur

Plåster

Ditt husdjur

Ett instrument

Kläder

Dator

En bok

Verktyg

Toalettpapper

Betalkort

Smycken

3d. Övning 

En mamma håller sitt barn mellan flyktingtälten i Ukraina.

Cezar hjälper unga på flykt

 

När det är krig försöker FN och länder i närheten hjälpa till så att de som krigar slutar med det. Under tiden försöker de som bor där det är krig klara sig så gott det går. De flesta gömmer sig hemma eller där det känns säkert i närheten. Men många flyr. De flesta som flyr gör det i sitt land och en del tar sig till ett annat land.

Organisationer och människor som vill hjälpa till gör många bra saker för de som drabbas av krig. Att köra mat och medicin till platser där allt är förstört är ett sätt att hjälpa till. Pengar, mediciner, mat och boende är några av de saker som behövs när människor flyr från sitt hem.

Det här är Cezar Gavriliu. Han jobbar för Erikshjälpen i Moldavien och möter många barn och ungdomar på flykt. 

Cezar och hans kollegor hjälper barn och unga på många sätt.  Mat och boende är en del. Men att se till att barn inte försvinner och att hjälpa barn att ha kontakt med sin familj är saker som behövs när barn flytt. Man kanske inte fick med sig laddaren till mobilen. 

Ofta behöver barn och vuxna också hjälp med sina känslor och att bearbeta de hemskheter man upplevt. Många mår bra av att berätta för någon annan om hur de känner och tänker. Cezar delar med sig två citat av vad barn från Ukraina tänker om att vara i krig. Barnen är drabbade av Rysslands krig i Ukraina. De har fått fly inom sitt eget land och till grannländerna.

 

"Jag försöker ta mig samman"

”Jag saknar mina vänner. Jag är väldigt orolig för dem. Jag försöker kontakta dem och få reda på var alla är och hur de mår. Och jag försöker ta mig samman, hålla mig lugn och vara nära min familj.”

"Jag vill ha fred"

”Jag vill ha fred. Jag vill inte höra och se det som händer. Jag är rädd. Igår sa min lärare att vi har blivit äldre – och det känns verkligen så. För min del känner jag framför allt ansvar för mina syskon.”

Abdullah minns kriget

Här sitter några ukrainska barn som flytt till Moldavien och leker. Lek är viktigt för alla barn, men kanske särskilt viktigt när man varit med om läskiga och svåra saker som krig och att lämna sitt hem. I leken bearbetar barn ofta sina känslor och upplevelser. Kanske får de också en paus från känslor och tankar från det svåra. 

Fundera på

  • Vad kan du göra om ett barn som flytt till Sverige kommer till din skola?
  • Kan du göra något annat för de som är drabbade av konflikter?

4. Avslutning

Varför finns krig och konflikter?

Det är svårt att förklara exakt varför länder eller grupper krigar mot varandra.

Ibland handlar det om maktIbland handlar det om att det finns något dyrbart på en plats, något som många vill äga och inte vill dela det med andra. Människor har krigat om guld och olja. Det kan också handla om att det saknas något viktigt som pengar, vatten eller mark att odla på. Då kan det bli konflikter, till och med krig. Ibland börjar krig för att människor är rädda. De kan vara rädda att någon annan ska skada dem eller börja kriga. Då kanske de börja kriga själva istället.

Ett fredligt samhälle måste ha lagar som är rättvisa och skydd för de som behöver. Det måste också var så att de som bor där litar på varandra.

Hur tänker du?

 

  • I ett rättvist samhälle är det oftast fred.  Hur kan vanliga människor bidra till att det blir ett fredligt samhälle?

Till sist

  • Vad av det du lärt dig på lektionen tycker du är viktigast för dig att veta?