Barnkonventionen artikel 13 (åk 4-6)
I denna lektion får eleverna lära sig om barnkonventionens artikel 13 som handlar om yttrandefrihet. Ni lär er om rättigheter men också om vilka skyldigheter var och en har för att alla ska få ta del av sin rättighet. Elever i årskurs 6 har gjort en film på engelska med tillhörande frågor så att dina elever får öva på att prata om yttrandefrihet på engelska. Ni träffar Vannak i Kambodja som demonstrerat för miljön. Som avslutande övning får dina elever på ett enkelt sätt öva på att ha en egen åsikt och att uttrycka den.
Koppling till Lgr22
Samhällskunskap – ur centralt innehåll 4–6
- Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas. Hur individer och grupper kan påverka beslut, genom att rösta i allmänna val och till exempel genom elevråd i skolan eller genom att skapa opinion i sociala medier.
- De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering.
Svenska – ur centralt innehåll 4–6
- Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.
Engelska – ur centralt innehåll 4–6
Lyssna och läsa – reception
- Tydligt talad engelska och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
- Dialoger, samtal och intervjuer.
Lärarinstruktioner
Läs övningarna och fundera ut hur du de passar dig och din klass bäst. Övningarna kan plockas en och en eller spridas över flera lektionstillfällen.
Du kan dela lektionen med eleverna genom att kopiera länken Start – Barnkonventionen artikel 13 (åk 4-6) och skicka. Då kommer eleverna direkt till övningarna. Du kan också visa lektionen på storbild och låta eleverna följa med.
Lektionens mål
- Känna till barnkonventionens artikel om yttrandefrihet och förstå vad den innebär.
- Elever får insikt i hur de kan göra för att inte kränka andra barns rätt till yttrandefrihet
Lektionsplan
1. Start: Se filmen på knappt 3 minuter minuter
2. Introduktion: Läs om barnkonventionens artikel 13 och låt eleverna fundera på frågorna som hör till. Använd gärna EPA-metoden.
3. Övning (a-b) Övningarna är olika varandra. Låt eleverna själva välja den ena eller båda övningarna eller dela ut övningarna till dem. (a) Här får eleverna lära sig att prata om och diskutera yttrandefrihet på engelska.
(b) Eleverna får chansen att se hur barn i andra länder gör använder sin rätt att uttrycka sina åsikter. Låt dem läsa om Vannak och svara på tillhörande frågor. Hitta likheter i hur barn i olika länder uttrycker sina åsikter. Fler berättelse hittar du längre ner.
4. Avslutning Det är inte alltid lätt att veta vad man tycker och kanske inte heller att tycka olika. När ni kör heta stolen kan du låta eleverna få berätta varför de tycker en viss sak. Pressa inte fram ett argument men ge alla elever möjligheten att förklara varför de tycker som de gör. När en elev förklarar får ingen annan elev kommentera åsikten. Vi är inte ute efter diskussioner utan vill att eleven får öva på att hitta sin egen åsikt och att uttrycka den.
Material
Fler berättelser på rafiki.se om hur barn i olika länder gör sina röster hörda.
Nataly i El Salvador röstar om vatten
Salome gör film om att man ska ta hand om jordklotet
Shakir är miljöminister i ett barnparlament
I Rafikis tidning om ”Barns rätt till inflytande” (PDF) kan du läsa mer om temat och hitta fler berättelser om vikten att få säga vad man tycker och vara med och påverka.
Vill du läsa på?
1. Start – film
Se filmen
Den här filmen har eleverna i årskurs 6 på Rosenlundsskolan i Jönköping har gjort om barns rätt till yttrandefrihet. Den handlar om barnkonventionens artikel 13.
2. Introduktion
Barns rätt till yttrandefrihet
Yttrandefrihet betyder att du har rätt att tänka, tycka och uttrycka sina åsikter. Du har också rätt att söka och ta emot vilken information du vill.
Ta reda på saker
För att skapa sig en åsikt är det bra att ta reda på saker först. Därför ger rätten till yttrandefrihet dig också rätten att söka information, ta emot den och sprida den.
Uttrycka dina åsikter
Du får uttrycka dina åsikter så som du vill. Det kan vara i tal, skrift, konstnärlig form eller på något annat sätt.
Ditt ansvar
När du använder denna rättighet får du bland annat inte bryta mot lagen, kränka någon eller äventyra landets säkerhet, människors hälsa eller allmän moral.
Barnkonventionen arikel 13
- Barnet ska ha rätt till yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att oberoende av territoriella gränser söka, ta emot och sprida information och tankar av alla slag, i tal, skrift eller tryck, i konstnärlig form eller genom annat uttrycksmedel som barnet väljer.
- Utövandet av denna rätt får underkastas vissa inskränkningar men endast sådana som är föreskrivna i lag och som är nödvändiga: (a) för att respektera andra personers rättigheter eller anseende, eller, (b) för att skydda den nationella säkerheten, rättsordningens grunder (ordre public) eller folkhälsan eller den allmänna moralen.
Fundera på
- När använde du denna rättighet senast?
- På vilka olika sätt kan man nå ut med sina åsikter till många?
- Kan du ge ett exempel på när någon använt sin yttrandefriheten utan att ta hänsyn till sitt ansvar?
3a. Övning
Practice your English skills
The students who made the introduction film also prepared a few questions for you. Watch the film again. This time, listen for the answers to these questions:
1. What is article 13 about?
2. Why is this article important?
3. Do you dare to raise your voice? How?
4. Give one example on what children can do to use this right.
5. What responsibilities do adults have?
3b. Övning
Vannak
Ålder: 11 år
Bor: Phnom Penh, Kambodja
Årskurs: 3
Favoritämne: Khmer, språket som talas i Kambodja
På fritiden: Fotboll och popmusik
Fundera på
- Har du deltagit i en demonstration någon gång?
- Finns det något som du vill att andra ska tänka mer på eller ändra?
- Hur skulle du kunna göra för att berätta om din åsikt för andra?
Att delta är viktigast
Vannak bor i Kambodjas huvudstad Phnom Penh. Här är det ofta väldigt varmt. Till och med under regnperioderna skiner solen mycket. För honom är den viktigaste rättigheten att få delta.
– Choum Reap Sour, (Hej!) säger Vannak, en kille på elva år med stort leende.
Vannak går i trean. Det är ganska många barn i klassen. Eleverna har skoluniform och nästan alla barn har en vattenflaska i ryggsäcken när de går till skolan.
– Mitt favoritämne är khmer. Det är språket som talas här i Kambodja. På fritiden gillar jag att spela fotboll med mina kompisar. Jag gillar att lyssna på popmusik också.
Barnrättsklubb
Vannak är med i en klubb där man gör många olika saker. Här får barnen dansa, leka och sporta. De lär sig också om barns rättigheter och hur man ska vara mot varandra. Vannak berättar:
– För mig är rätten att delta viktigast när vi pratar om rättigheter. Miljön är också viktig. Jag vill att det ska vara rent och bra för hälsan att bo i mitt hus och i mitt område.
Demonstration för miljön
I år har de alla haft en stor demonstration. Då berättade barnen att de tycker att miljön i staden inte är tillräckligt bra och att det är för många som skräpar ned. När barnen demonstrerade hade de skyltar som uppmanade folk att inte slänga skräp överallt.
Samtidigt hade de med sig påsar så att de kunde plocka skräp längs vägen. På så sätt ville de visa alla vuxna hur man kan göra och lösa problemet med all nedskräpning.
Återbruk
Återbruk är ganska naturligt för Vannak. För honom handlar det inte bara om att påverka miljön så lite som möjligt. Återbruk blir också en självklarhet när han önskar sig något men saknar pengar. Då får han istället använda det han har och bygga om det. Att sätta ihop gamla saker till något nytt har barn gjort många gånger. Vannak visar sin fläkt.
– Jag gjorde den av ett batteri, en liten motor och en bit frigolit. Nu kan jag svalka mig i det varma vädret.
I Phnom Penh finns många varuhus och marknader. På marknaderna kan det ibland vara svårt att veta vad som är helt nytt och vad som är återbrukat och blivit nytt igen.
Ett exempel är stänkskydd. Det finns många vespor och motorcyklar i staden. De har skydd för att man inte ska bli blöt och smutsig på benen när det regnar. Skydden blir lätt repiga och färgen spricker. Då finns det alltid någon som slipar och lackar om skydden så att de blir som nya. Det är bara ett av många exempel på hur saker kan användas om och om igen.
4. Avslutning
Träna på att ha en egen åsikt
Yttrandefrihet innebär att du har rätt att tänka det du vill och uttrycka din åsikt fritt. Du har rätt att söka, ta emot och sprida information. När du gör detta måste du samtidigt respektera andra människor.
Man kan nästan säga att det finns lika många varienter av åsikter som det finns människor. Här får du öva på att hitta din åsikt.
Heta stolen
Hela klassen sätter sig i en ring så att alla kan se varandra. Låt er pedagog läsa upp olika påståenden. Ställ dig upp om du håller med om påståendet. Sitt kvar om du inte håller med.
Om ni vill kan ni låta några tala om varför de håller med eller inte håller med. Turas om så att alla som vill får berätta varför de håller med eller inte.
Påståenden
Här kommer några förslag på påståenden. Ni kan hitta på egna påståenden i klassen om ni vill. Skriv på lappar och lämna till er pedagog.
- Det är ingen idé att säga vad man tycker. Ingen lyssnar i alla fall
- Kärleken är fri
- Vuxna kan mer och vet därför också bäst.
- Det är jämställt mellan könen i Sverige
- Barn har speciella kunskaper och därför är det viktigt att de får säga vad de tycker när beslut ska fattas.
- Sverige är ett bra land att växa upp i
- Alla är lika mycket värda
- Man måste ha samma religion som sina föräldrar
- Elever ska också få planera hur manska lära sig i skolan
- Barn vill att vuxna frågar om deras åsikt när något ska beslutas.
- Alla skall få vara ihop med eller gifta sig med den man vill.
- Klassråd gör att elever kan på vara med och påverka beslut som tas i skolan.
- Barn har samma åsikter som sina föräldrar