Barnkonventionen artikel 31 (åk 2-4)

jul 21, 2022

Barnkonventionen artikel 31 handlar om barns rätt till lek, vila och fritid. I Rafikis lektion träffar du Anisha i Indien och många andra barn som berättar om vad de tycker om att göra när de är lediga, vad de anser att fritid är. I övningarna får eleverna bland annat fundera över vad vila är, hur de själva kopplar av och vad de behöver för att få en bra fritid. Avslutningsvis får de fundera över vem som hjälper dem att få sin rätt till lek, vila, fritid. Och tipsa varandra om bra fritidsaktiviteter.
Lektionen innehåller Åk 2-4, Barnkonventionen, Hälsa.
Författare: Rafiki
Alphona står framför sin skola i Bangladesh

Koppling till Lgr22

De naturorienterande ämnena – ur centralt innehåll årskurs 1–3

Kropp och hälsa

  • Betydelsen av kost, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra.

De samhällsorienterande ämnena – ur centralt innehåll 1-3

Att leva i världen

  • Mänskliga rättigheter inklusive alla människors lika värde och barnets rättigheter i enlighet med FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen).

Idrott och hälsa – ur centralt innehåll årskurs 4–6

  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt värdering av hur de påverkar den fysiska förmågan och hälsan.

Biologi – Ur centralt innehåll årskurs 4–6

Kropp och hälsa

  • Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, hygien, motion och beroendeframkallande medel.

Samhällskunskap – ur centralt innehåll årskurs 4–6

Rättigheter och rättsskipning

  • De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering.

 

Lärarinstruktioner

Läs övningarna och fundera ut hur du de passar dig och din klass bäst. Övningarna kan plockas en och en eller spridas över flera lektionstillfällen.

Du kan dela lektionen med eleverna genom att kopiera länken Start – Barnkonventionen artikel 31 (åk 2-4) och skicka. Då kommer eleverna direkt till övningarna. Du kan också visa lektionen på storbild och låta eleverna följa med.

Lektionens mål

  • Känna till BK 31 och att “Lek, vila, fritid” är en rättighet.
  • Betydelsen av vila och lek.
  • Att kunna se och jämföra andra barn i världen med sin egen situation. Att se alla barns rätt till lek, vila och fritid.

Lektionsplan

1. Start: Se filmen på 1 minut. Några klipp på vad barn i Uganda gör på ledig tid. Fånga upp om det är något dina elever tänker efter filmen. Annars är det bara att gå direkt på introduktionen.
2. Introduktion: Vad det står i barnkonventionen. Barns rätt att välja fritt är en viktig punkt samtidigt som ländernas ansvar att behandla alla barn lika är viktigt att lyfta fram. Rätten till vila är kanske den rättighet som många barn behöver känna till. Sist finns exempel på hur barns rätt till fritid och lek också är en del av de globala målen.

Frågorna hjälper eleverna att sätta ord på vilken rätt de har. Vem som har yttersta ansvaret (landet barnet bor i) för att barn får sin rätt är bar att veta men också vem i barnets närhet som ansvarar.

3. Övning (a-e) Övningarna är olika varandra. Låt eleverna själva välja en eller flera övningar eller dela ut övningarna till dem.

(a) Varför vila och sömn är viktigt. Klassen kan göra en gemensam enkät eller så kan några få i uppdrag att kartlägga klassens sömnvanor. Låt eleverna svara anonymt i en burk så kan man komma från stressen att visa att man inte sover eller att man verkligen är bra på att sova. Om medelvärde inte är ett begrepp eleverna känner till så är det kanske dags – eller kan ni prata om genomsnitt.

(b) Läs om Anisha som finns i Indien. Lite om fritid i skolan och om fritid hemma. Möjlighet att jämföra! Anishas fritid har begränsats av att barn inte får gå omkring i byn när det blivit mörkt (kl 18.00). Med lampor kan hon välja mer själv. Vad behöver eleverna i Sverige för att deras fritid ska vara bra? Finns det hinder?

(c) Här är en intervju med barn i Sverige. Här kan det bli tydligt i klassen att fritid kan få vara olika – det är just fri – tid!

(d) Samma innehåll som i övning (c) men så att man kan jämföra med barn i Uganda. Här kan ni gå tillbaka till Start och se filmen med exempel på vad barn gör.

(e) Gör något aktivt! Fritid kan vara stillasittande men här är det dags att röra sig. Ta med faktatexten ut så kan ni prova kabbadi. Är leken svår så kör ”hoppa hopprep på olika språk” i Rafikis lekbank.

4. Avslutning. Sammanfatta barns rätt. Lek, vila och fritid. Hur mycket sover och leker eleverna? Aktiv lek: Upp till er tolkning. Ingen värdering. Att träna tennis eller att cykla är aktivt. Att spela onlinespel är aktivt jämfört med att se en film. Läsa en bok? Hur mycket leker barn på en dag?

 

När eleverna har samlat ihop om sig själva kan ni gemensamt repetera vem som kan hjälpa dem med sina rättigheter. Avsluta med att låta eleverna berätta om sånt de gör som kanske inte alla  har provat. Tips till de andra.

Material

Berättelserna om Anisha, Henos, Ezekiel, Leo och Amiira finns i Rafikis tidning med temat Rätt till lek, vila och fritid.

Alla texter som finns i lektionen plus lite till om samma ämne finns på
rafiki.se under temat: Rätt till lek, vila och fritid.

Rafikis lekbank

Vill du läsa på?

Rafikis sida om barnkonventionen

Unicef om barnkonventionen

1. Start – film

Kolla vad barn i Uganda leker och gör på sin fria tid!

2. Introduktion

Barn har rätt till lek, vila och fritid

För att må bra och utvecklas behöver barn lek och vila. De behöver ha en bra fritid. Det står i barnkonventionen artikel 31.

Lek

Lek är det som du hittar på och gör själv. Ensam eller tillsammans med andra. Du har rätt att leka lekar som vuxna inte bestämmer över. Du kan välja att delta i idrott eller lek som är planerad av vuxna. Du har också rätt att delta i kultur och konst.

Vila

Att få sova är viktigt. Att vila och kunna pausa på en dag är också nödvändigt.

Fritid

Länderna ska göra det möjligt för alla barn att delta i kultur, konst, lek och fritid. Inget barn får hamna utanför på grund av kön, funktionsvariation eller något annat.

De globala målen och barns rättigheter

De globala målen hör ihop med barns rätt till lek, vila och fritid.

Exempel 1: Länderna ska skapa parker och lekplatser i städerna. Det är en del av mål 11. Då kan barn leka.

Exempel 2: Mål nummer 10 säger att alla ska behandlas lika. Det betyder också att barn ska få delta i aktiviteter på lika villkor.

Fundera på

Prata med en kompis. Prata sen i hela klassen.

  • Vad har barn rätt till?
  • Vem ansvarar för att barn får sina rättigheter?
Att vara med ett husdjur kan vara en meningsfull fritidsaktivitet.

3a. Övning 

Vila är livsviktig!

För att må bra behöver du vila. Kanske går du en promenad, lyssnar på musik eller hänger med vänner?

Ju senare på dagen, desto lugnare vila, för då säger du till kroppen att den snart ska sova. När du sover får kroppen återhämta sig, bättra på immunförsvaret och se till att du växer som du ska. Hjärnan sorterar och sparar kunskap och minnen.  

Du som är mellan 8 och 12 år behöver 10 till 11 timmars sömn om natten. Men lika viktigt är att du då och då under dagen tar en paus och bara vilar – på ditt sätt.

Undersök i klassen

Hur många timmar sover ni i klassen?

  1. Räkna ut medelvärde
  2. Stämmer det med hur mycket man behöver sova för att må bra och utvecklas?
Igelkotte

Fundera på

  • Är vila och sova samma sak?
  • Hur varvar du ner innan du ska sova?
  • Vad händer med dig om du inte får sova tillräckligt?

Antal timmar ett får sover

Antal timmar giraffer sover

Antal timmar hästar sover

Antal timmar en igelkott sover

3b. Övning 

Anisha

Ålder: 10 år

Bor: Östra Indien

Familj:  Mamma, pappa och syskon

Favoritämne: Naturkunskap

På fritiden: Vara med kompisar, spela fotboll och leka kurragömma

Anisha, tio år från Indien

Anisha gillar att leka med sina vänner

Barnen leker på skolgården. Några sitter och pratar. Anisha och hennes kompisar springer runt.

– Jag leker kull på rasten, säger Anisha. På lektionen gillar jag naturkunskap.

Vad är viktigt för att barn ska ha det bra? frågar Rafiki.

– Det är att leva tillsammans. För mig är det viktigt med syskon, säger hon.

Hjälpa till hemma

Anisha och hennes syskon går till skolan. Det är tre kilometer. På eftermiddagen har de flesta barnen saker att hjälpa till med hemma.

Anisha berättar vad hon gör.

– Jag tar hand om geten. Min syster hämtar vatten i brunnen.

Anishas familj odlar ris och grönsaker. Syskonen hjälper till med odlingarna. Så är det i de flesta familjer där Anisha bor.

 

Ström i huset

När det blivit mörkt i byn stannar barnen hemma. De kan inte gå till kompisar. De stannar på gården. På eftermiddagen måste läxorna göras när det finns ljus.

Det har kommit ström till husen där Anisha bor. Det är nytt.

– Det är bra, för nu jag kan göra läxorna på kvällen. Och då kan jag vara med kompisar på eftermiddagen. Vi träffas och pratar, spelar fotboll och leker kurragömma.

Fundera på

  • Vad gör Anisha på sin fritid?
  • Anisha får bättre fritid nu när hon har ström. Vad behöver du för att få en bra fritid?

3c. Övning 

Vad är fritid?

Solen skiner och Rafiki sitter på Rosenlundsskolans skolgård med Amiira och Leo. De har båda gjort en film om barnkonventionens artikel 31 som handlar om rätt till vila, lek och fritid.

– För mig är fritid när jag kommer hem efter skolan och kan göra vad jag vill innan läxorna, säger Amiira.

– Fritid för mig är när jag tränar eller göra andra mer aktiva fritidsaktiviteter. Det är också när jag är ensam hemma och har det tyst och lugnt och kan göra vad jag vill. Annars är det kul när vänner kommer förbi och man kan umgås och skratta ihop, berättar Leo

Kan ha fritid med sina föräldrar?

Båda svarar ja! Amiira går gärna och shoppar med sin mamma, de kollar på film och äter mat. Leo och hans mamma lagar mat tillsammans ibland.

Vad gör ni helst på fritiden?

– Det beror på vilket humör jag är på. Ibland vill jag träna ibland umgås med kompisar. Grejen är att få göra vad man känner för, säger Leo.

– Ibland vill jag gå och fika, kolla på en film eller spela ett spel, säger Amiira.

Hur mycket fritid har ni?

– Jag har jättemycket fritid! Jag har bara läxor hemma. Och så hjälper jag till hemma och passar mina småsyskon. De är 4 år och tvillingar. Annars har jag fritid och kan göra vad jag vill.

Leo berättar att han tycker om att få hjälpa till hemma.

Det är kul att känna att jag gör nytta. Det jag gör uppskattas och jag får uppmuntran och beröm!

Leo har också läxor efter skolan. Förutom några inbokade träningar och har han mycket tid att göra vad han känner för. Amiira berättar:

– Barn måste ju också hjälpa till någon gång och inte ta för givet att de alltid ska få service. Det hjälper inte familjen. Man kan blanda fritid med att hjälpa till hemma och hitta en bra balans.

– Det är också bra inför framtiden att man lär sig hur man tar hand om ett hem och sig själv.

Amiira och Leo
Amiira
Leo

Fundera på

  • Vad är fritid för dig?

3d. Övning

Fritid i Uganda

Rafiki träffar två barn i Uganda. Henos bor i huvudstaden och det är asfalt och bilar överallt. Ezekiel bor på en ö där de flesta fiskar och odlar. Det är grusväg tvärs över ön men nästan bara motorcyklar. Alla går.

Henos

Henos är 10 år och bor i Kampala. När Rafiki träffar honom har han haft lektion i engelska på morgonen och skrivit texter. I skolan finns inte datorerna i klassrummet utan eleverna går till en datasal där allt finns.

Vad gillar du att göra?

På fritiden tycker jag om att spela fotboll med mina vänner. Jag brukar spela mittfältare. Mitt favoritlag är Gold Team. Jag tycker också om att läsa. Speciellt böcker med spännande historier, som till exempel Star Wars.

Vad vill du jobba med?

Jag vill bli pilot.

Ezekiel

På en ö i Victoriasjön bor Ezekiel. Han är 11 år. Han gillar också engelska i skolan.

– Jag tycker det är enkelt att lära sig, säger Ezekiel.

Vad gillar du att göra?

Jag gillar att leka och spela fotboll med mina vänner.

Vad gör du när du kommer hem från skolan?

Jag äter mat, hjälper till att ta hand vår ko och diskar. Efter det gör jag mina läxor. På helgen hämtar jag vatten från en pump en bit från huset.

Vad vill du jobba med?

Jag vill bli läkare!

Fundera på

Nu har du mött flera barn som berättar om sin fritid.

  • Vad är det för likheter och skillnader mellan barns fritid i Sverige och i andra länder?

4. Övning

Edwin

Edwin i Uganda gör sin egen fotboll.

Måste barn röra på sig varje dag?

Det är viktigt att röra på sig varje dag.

  • Barn och ungdomar som är mellan 5 och 17 år ska helst röra på sig minst en timme varje dag.
  • När du rör på dig mår du bättre. Du blir också mindre stressad.
  • Men aktivitet ska vara roligt! Gör något du tycker är kul.
  • Du ska inte känna dig pressad att göra det.

Lek en lek!

Kabaddi – leken som blev sport

Ta ett djupt andetag och säg kabaddi, kabaddi, kabaddi tills du måste andas in igen. Så lång tid har du på dig att anfalla motståndarlaget och plocka poäng, om du spelar Kabaddi.

Kabaddi är en flera tusen år gammal lek som nu är en populär sport. I Indien drar den fler åskådare än ett VM i fotboll! Kabaddi spelas av både tjejer och killar, på grusplaner och i idrottshallar.

Så här går det till: Två lag har varsin planhalva. En spelare, en anfallare, springer in på motståndarnas halva. Motståndarna håller varandra i händerna och gör allt för att inte bli tagna av den anfallande spelaren.

Anfallaren ska röra vid så många motståndare som möjligt – och se till att inte själv bli fångad. Allt under ett enda andetag, rabblandes kabaddi …

Barn spelar Kabaddi på en grusplan

Vill du hellre leka något annat?

rafiki.se finns många lekar från hela världen.

4. Avslutning

Hur ser det ut för dig?

Nu vet du att alla barn har rätt till vila, lek och fritid. Du har sett att vila, lek och fritid kan både se lika och olika ut för barn i Sverige och i världen.

Hur många timmar sover du?

Hur många timmar leker du aktivt?

Fundera på

Fundera tillsammans i klassen på:

  • Vem hjälper mig och andra barn i klassen att få min rätt till lek, vila och fritid?
  • Vad har olika barn i klassen för tips på bra lekar och fritidsaktiviteter som fler borde prova.
Rafiki sitter med sin iPad och en penna