Åk 2-4

Här finns digitala lektioner om globala målen och barnkonventionen för årskurs 2-4.

Kompis (åk 2-4)

Kompis (åk 2-4)

Lektionen handlar om kompisskap och att ha positiva relationer med andra på olika sätt. Eleverna får möta barn som är vänner trots olikheter. Barn i Kenya och Sverige funderar tillsammans över vad en kompis är. Eleverna får tips på hur de kan agera för att vara en bra kompis.

Ingen hunger (åk 2-4)

Ingen hunger (åk 2-4)

Nu ska vi ha en lektion om mat! Rafiki berättar om det globala målet 2 – Ingen hunger. Du och dina elever träffar barn från olika länder och tar reda på vad de äter hemma och i skolan. Ni kan också läsa om Emil som är skolkock. Ni funderar över vad som är bra mat och Rafiki utmanar eleverna i att äta snällt. Avslutningsvis får eleverna designa sin egen lunch som är både nyttig, god och hållbar. Häng med!

Barnkonventionen artikel 2 (åk 2-4)

Barnkonventionen artikel 2 (åk 2-4)

Barnkonventionens artikel 2 handlar om alla barns lika värde och rättigheter. Med Rafiki får ni fundera på vad det betyder. Ni träffar Moa som bor i Guatemala och vill ta bort alla orättvisor i världen. Ni träffar också Baboo som inte kan höra med sina öron, men som fått lära sig teckenspråk så att han också kan gå i skolan. Här finns också en sång, en jättegod lek och kluriga men spännande frågor att fundera på ensam och med klassen.

Rent vatten och sanitet (åk 2-4)

Rent vatten och sanitet (åk 2-4)

Nummer 6 av de globala målen fokuserar på allas rätt till rent vatten och sanitet. Eleverna får läsa om Sheela i Bangladesh, hur vattnet påverkar hennes liv. Tillsammans tar ni reda på vatten som finns i närheten. Kanske gör ni en utflykt dit? Eleverna får också lära sig att tvätta händerna som eleverna i Laos. Avslutningsvis får de reflektera över hur de själva kan hantera vatten på ett bra sätt. En av övningarna är en sång om vatten som kan sjungas som kanon. Den är om vattnets kretslopp och olika former som vatten kan finnas i.

Barnkonventionen intro. (åk 2-4)

Barnkonventionen intro. (åk 2-4)

Rafiki förklarar barnkonventionen och dess fyra huvudartiklar med film och bilder. Vannak i Phnom Penh berättar hur han deltar i arbetet för barns rättigheter. Rafiki låter barnen reflektera över och ge exempel på vad barn behöver för att leva ett bra liv och ni kan sjunga med i sången ”Barnens lag”. En ordlek med viktiga ord följer med.

Minskad ojämlikhet (åk 2-4)

Minskad ojämlikhet (åk 2-4)

Lektionen handlar om det globala målet nummer 10, Minskad ojämlikhet. Ett jämlikt samhälle är ett hållbart samhälle. I lektionen får ni träffa Sandeep som lever med en funktionsnedsättning och vars klass lärde sig om allas lika värde. Den grönländska sagan om Kaassassuk tar upp jämlikhet, rättvisa och hämnd. Med eleverna i Tryserums skola pratar ni om hur skolan kan bli mer rättvis och vad som är vuxnas ansvar och vad barn kan göra. Minskad ojämlikhet har en tydlig koppling till barnkonventionens artikel 2 som säger att alla har lika värde och att ingen får diskrimineras.

Barnkonventionen artikel 12 (åk 2-4)

Barnkonventionen artikel 12 (åk 2-4)

Barnkonventionen artikel 12 säger att alla barn i hela världen har rätt att bli lyssnade på. Och vuxna ska göra det lätt för barn att säga vad de tycker. I lektionen funderar vi på hur barn blir lyssnade på och hur man kan uttrycka sin åsikt. Eleverna träffar Nataly och Salome som säger vad de tycker på olika sätt. Eleverna får också öva sig i att ta reda på vad de själva och andra tycker och hur de kan vara en bra lyssnare. De får också prata om vilka vuxna som lyssnar på dem i olika frågor. Lektionen är lång och delas med fördel upp på flera tillfällen.

Barnkonventionen artikel 6 (åk 2-4)

Barnkonventionen artikel 6 (åk 2-4)

Barnkonventionens artikel 6 säger att barn har rätt till liv och utveckling. I lektionen förklarar Rafiki detta. Eleverna får läsa om Sakir i New Delhi. Han kämpar för naturen och en bättre miljö som är viktigt för allt liv. Som övningar finns det flera roliga och utvecklande lekar att välja på. Ni får också tänka till kring sömn som är så viktigt för att utvecklas bra. Avslutningsvis hjälps ni åt att svara på hur barn utvecklas på olika platser.

Barnkonventionen artikel 3 (åk 2-4)

Barnkonventionen artikel 3 (åk 2-4)

Barnkonventionen artikel 3 säger att alla beslut som rör barn ska se till varje barns bästa. Ni träffar Clement och Harmarine i Benin som lär sig om barns rättigheter i skolan. Regeringen i Benin tagit beslut för barns bästa. I övningarna får eleverna fundera över vem som tar beslut för barns bästa. Avslutningsvis prövar eleverna att själva ta ett beslut som är bra för varje barn.

Hållbar energi (åk 2-4)

Hållbar energi (åk 2-4)

Lektionen handlar om hållbar energi, Globala målet nummer 7. Tillgång till energi hör också ihop med barnkonventionens artikel 2 om barns rätt till liv och utveckling. I lektionen träffar ni Elvis från Kenya. Ni tar reda på hur hans liv påverkas av tillgång till energi. Rafiki förklarar målet om hållbar energi och vad fossilfri och förnybar energi betyder. Eleverna får fundera över sin egen förbrukning av energi och var energin de använder kommer från.