Barnkonventionen intro. (åk 2-4)

Barnkonventionen intro. (åk 2-4)

Rafiki förklarar barnkonventionen och dess fyra huvudartiklar med film och bilder. Vannak i Phnom Penh berättar hur han deltar i arbetet för barns rättigheter. Rafiki låter barnen reflektera över och ge exempel på vad barn behöver för att leva ett bra liv och ni kan sjunga med i sången ”Barnens lag”. En ordlek med viktiga ord följer med.

Barnkonventionen intro. (åk 2-4)

Barnkonventionen intro. (åk 4-6)

Rafiki förklarar barnkonventionen och dess fyra grundprinciper med film och bilder. Vannak i Phnom Penh berättar hur han deltar i arbetet för barns rättigheter. Rafiki låter barnen reflektera över och ge exempel på vad barn behöver för att leva ett bra liv. En ordlek med viktiga ord följer med.

Minskad ojämlikhet (åk 2-4)

Minskad ojämlikhet (åk 2-4)

Lektionen handlar om det globala målet nummer 10, Minskad ojämlikhet. Ett jämlikt samhälle är ett hållbart samhälle. I lektionen får ni träffa Sandeep som lever med en funktionsnedsättning och vars klass lärde sig om allas lika värde. Den grönländska sagan om Kaassassuk tar upp jämlikhet, rättvisa och hämnd. Med eleverna i Tryserums skola pratar ni om hur skolan kan bli mer rättvis och vad som är vuxnas ansvar och vad barn kan göra. Minskad ojämlikhet har en tydlig koppling till barnkonventionens artikel 2 som säger att alla har lika värde och att ingen får diskrimineras.

Minskad ojämlikhet (åk 2-4)

Minskad ojämlikhet (åk 4-6)

Lektionen handlar om det globala målet nummer 10, Minskad ojämlikhet. Ett jämlikt samhälle är ett hållbart samhälle. I lektionen får ni träffa barn får hela världen som visar att saker kan bli mer jämlika och varför det är bra. Vad kan barn göra och vad är vuxnas ansvar för att världen ska bli mer rättvis? Minskad ojämlikhet har en tydlig koppling till barnkonventionens artikel 2 som säger att alla har lika värde och att ingen får diskrimineras.

Barnkonventionen artikel 12 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 12 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 12 säger att alla barn i hela världen har rätt att bli lyssnade på. Och vuxna ska göra det lätt för barn att säga vad de tycker. I lektionen funderar vi på hur barn blir lyssnade på och hur man kan uttrycka sin åsikt. Eleverna träffar Nataly och Salome som säger vad de tycker på olika sätt. Eleverna får också öva sig i att ta reda på vad de själva och andra tycker och hur de kan vara en bra lyssnare. De får också prata om vilka vuxna som lyssnar på dem i olika frågor. Lektionen är lång och delas med fördel upp på flera tillfällen.