Barnkonventionen artikel 9 (åk 2-4)

Barnkonventionen artikel 9 (åk 2-4)

Eleverna lär sig om sina rättigheter och det skydd samhället kan ge. Eleverna får fundera över vad en familj är. Vad som är bra och vad som kan vara svårt med en familj. Berättelserna handlar om barn i familjehem. Mpapayio i Kenya har en extra mamma istället förr att bo på barnhem. Frida berättar om hur hon har växt upp med extra syskon. Eleverna gör eget drama om hur en frukost i familjen kan gå till.

Barnkonventionen artikel 9 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 9 (åk 4-6)

Eleverna lär sig om sina rättigheter och det skydd samhället kan ge. Eleverna får fundera över vad en familj är. Vad som är bra och vad som kan vara svårt med en familj. Berättelserna handlar om barn i familjehem som Luisa i Moçambique som fick en ny familj. Frida berättar om hur hon har växt upp med extra syskon. Eleverna gör eget drama om hur en frukost i familjen kan gå till.

Ekosystem och Biologisk mångfald (åk 4-6)

Ekosystem och Biologisk mångfald (åk 4-6)

Lektionen handlar om det globala målet nummer 15: Ekosystem och biologisk mångfald. Rafiki förklarar orden och varför biologisk mångfald och ekosystem är hotat och vilka lösningar som finns. Eleverna får lära sig om ekosystem och hotade arter. De möter Cristian 12 år i Guatemala som berättar om hur han tar hand om miljön. De får också läsa om och fundera över hur biologisk mångfald påverka barns rättigheter.