Barnkonventionens artikel 2 handlar om alla barns lika värde och rättigheter. Med Rafiki får ni fundera på vad det betyder. Ni träffar Moa som bor i Guatemala och vill ta bort alla orättvisor i världen. Ni träffar också Baboo som inte kan höra med sina öron, men som fått lära sig teckenspråk så att han också kan gå i skolan. Här finns också en sång, en jättegod lek och kluriga men spännande frågor att fundera på ensam och med klassen.
Barnkonventionens artikel 2 handlar om alla barns lika värde och rättigheter. Med Rafiki får ni fundera på vad det betyder för klassen, samhället och världen. Ni träffar Moa som bor i Guatemala och vill ta bort alla orättvisor i världen. Ni träffar också Baboo som inte kan höra med sina öron, men som fått lära sig teckenspråk så att han också kan gå i skolan. Här finns också en sång, en jättegod lek och kluriga men spännande frågor att fundera på ensam och med klassen.
Rafiki förklarar barnkonventionen och dess fyra huvudartiklar med film och bilder. Vannak i Phnom Penh berättar hur han deltar i arbetet för barns rättigheter. Rafiki låter barnen reflektera över och ge exempel på vad barn behöver för att leva ett bra liv och ni kan sjunga med i sången ”Barnens lag”. En ordlek med viktiga ord följer med.
Rafiki förklarar barnkonventionen och dess fyra grundprinciper med film och bilder. Vannak i Phnom Penh berättar hur han deltar i arbetet för barns rättigheter. Rafiki låter barnen reflektera över och ge exempel på vad barn behöver för att leva ett bra liv. En ordlek med viktiga ord följer med.
Barnkonventionens artikel 6 säger att barn har rätt till liv och utveckling. I lektionen förklarar Rafiki detta. Eleverna får läsa om Sakir i New Delhi. Han kämpar för naturen och en bättre miljö som är viktigt för allt liv. Som övningar finns det flera roliga och utvecklande lekar att välja på. Ni får också tänka till kring sömn som är så viktigt för att utvecklas bra. Avslutningsvis hjälps ni åt att svara på hur barn utvecklas på olika platser.