Barnkonventionen artikel 2 (åk 4-6)

jun 24, 2020

Barnkonventionens artikel 2 handlar om alla barns lika värde och rättigheter. Med Rafiki får ni fundera på vad det betyder för klassen, samhället och världen. Ni träffar Moa som bor i Guatemala och vill ta bort alla orättvisor i världen. Ni träffar också Baboo som inte kan höra med sina öron, men som fått lära sig teckenspråk så att han också kan gå i skolan. Här finns också en sång, en jättegod lek och kluriga men spännande frågor att fundera på ensam och med klassen.
Fler lektioner på samma tema: Åk 4-6, Barnkonventionen.
Författare: Rafiki
Alphona står framför sin skola i Bangladesh

Koppling till läroplan

Ur LGR11

Ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet samt förbereda för ett samhälle med täta kontakter över kultur- och nationsgränser.

Kap 2.1

Skolans mål är att varje elev kan:

  • göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter
  • leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen. Och att varje elev visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.

2.2 Kunskaper

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:

  • kan samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia. 
  • har fått kunskaper om samhällets lagar och normer, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och i samhället.

5. Kursplaner

Samhällskunskap Ur centralt innehåll 4–6 
De mänskliga rättigheterna, deras innebörd och betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen.

Lärarinstruktioner

Läs övningarna och fundera ut hur du de passar dig och din klass bäst. Övningarna kan plockas en och en eller spridas över flera lektionstillfällen.

Du kan dela lektionen med eleverna genom att kopiera länken Start – Barnkonventionen artikel 2 (åk 4-6) och skicka. Då kommer eleverna direkt till övningarna. Du kan också visa lektionen på storbild och låta eleverna följa med.

Lektionens mål

  • Eleverna känner till innehållet i barnkonventionen artikel 2.
  • Eleverna förstår hur rättigheterna i barnkonventionen kan påverka dem.
  • Eleverna förstår hur rättigheterna i barnkonventionen kan påverka andra barn.

Lektionsplan

1. Starta lektionen: Film 5,5 min
2. Introduktion: Läs om vad barnkonventionen
3. Övning (a-d): Övningarna är olika varandra. Låt eleverna själva välja en eller flera övningar eller dela ut övningarna till dem. (a) Läs intervjun med Moa som bor i Guatemala. Texten finns även som lättläst i e-lektionen för åk 2-4. Arbeta tillsammans runt frågorna. Gärna i mindre grupper först innan ni diskuterar i klassen. Gör gärna en att-göra-lista på saker ni kommer fram till. (b) Lär er sången ”Alla barn är viktiga”. Om ni vill kan ni gå in till klassen bredvid och sjunga budskapet till dem. (c) Titta på filmen om Baboo från Indien. Han är hörselskadad och behöver få hjälp av andra för att få sina rättigheter tillgodosedda. Svara på frågorna tillsammans. Hjälps åt med ordet diskriminering (att ingen får bli eller känna sig utanför). Här kan det vara lämpligt att påminna om skolans likabehandlingsplan. (d) Lek den jättegoda leken! Tänk på att man vinner och får mest för att de andra har delat med sig. Förbered med att köpa något som passar alla.
4. Avslutning: Svara på frågorna tillsammans och använd olika perspektiv: klassens perspektiv, stadens perspektiv och ur ett ”hela-världen-perspektiv”.

Lycka till!

Material

Berättelsen om Moa finns i Rafikis tidning med tema – Världen hänger ihop.

Vill du läsa på?

Rafikis pedagogtips om barnkonventionen

Unicef om barnkonventionen

Barnombudsmannen om barnkonventionen 

Barnkonventionen på fler språk  

En webbutbildning för vuxna om barnkonventionen

1. Start – film

Film

Hur kan vi tillsammans hälpas åt så alla får sina rättigheter och bli sitt bästa jag?

2. Introduktion

Alla barns lika värde

Alla barn har samma värde och rättigheter. Ingen får diskrimineras.

Det betyder att det inte spelar roll vilket land du kommer ifrån eller vilket språk du pratar.  Om du är född i en rik eller fattig familj eller vilken religion ni har. Om du firar jul eller ramadan. Det spelar ingen roll om du är tjej eller kille. Du får tycka om vad eller vem du vill. Ingen får reta dig för den du är.

Vuxna och barn – alla har samma värde. Det har alla länder kommit överens om. Det är en mänsklig rättighet. Men vissa människor kan kännas viktigare eftersom man känner dem. Ändå är alla människor lika viktiga. Det beror inte på om man är bra eller dålig på något utan bara för att man är en människa.

Rättigheterna i barnkonventionen gäller alla barn. Alla har rätt att bli sitt bästa jag! Utbildning, skydd och att få uttrycka sig gäller alla. Ingen får diskrimineras och lämnas utanför.

Fundera på själv

  • Har du någon som är extra viktig för dig?

Prata tillsammans i grupp

  • Är alla barn lika viktiga?
  • Hur märks det i din klass?
Alla barn är värda lika mycket

3a. Övning

Moa vill ta bort orättvisorna i världen
Panajachel i Gutemala

Moa vill ta bort orättvisor i världen

Moa tycker att det är orättvist att alla människor i världen inte har det lika bra.

I staden Panajachel där hon bor finns det många rika människor som har fina semesterhus vi den stora sjön Atitlán. Det  finns också många fattiga som bor i enkla hus utan rinnande vatten inomhus. Många barn måste jobba från tidigt på morgonen till sent på kvällen för att tjäna pengar till familjen. Moa berättar:

– Om jag kunde skulle jag samla ihop alla pengar som alla har och dela ut lika mycket till alla. Då skulle ingen ha mer än någon annan. Många kan inte köpa något alls medan andra är rika.

Det finns också en stor familj där Moa bor. De är tolv personer och bor i ett litet hus. Sedan finns det en person som bor ensam i ett jättestort hus. Om Moa kunde skulle hon göra så att de bytte hus med varandra.

Moa har bott i Guatemala i tre år. Hon har en svensk mamma och en spansk pappa. Moa går på en internationell skola där hon lär sig prata engelska. På skolan pratar lärarna mycket om hur viktigt det är att vara snäll mot alla, även dem som inte är ens bästa kompisar.

Det gick en kille i Moas klass som fyllde tio år. Han hade aldrig firat sin födelsedag eftersom hans familj saknade pengar.

– Så när han fyllde år överraskade mina kompisar och jag honom. Våra föräldrar hade samlat in pengar och köpt en fotboll till honom. Sedan åt vi pizza på ett ställe. De pizzorna är jättegoda.

Även om en person inte kan göra allt, så kan man börja med små saker där man bor. Både på skolan och hemma hos Moa pratas det mycket om hur viktigt det är att vara snäll även mot miljön.

– Man ska inte slösa på vattnet och exempelvis duscha för länge. Man ska också tvätta händerna snabbt och inte borsta tänderna med vattnet på. Ibland tar vattnet slut hemma hos oss.

Moa vet att när barn får lära sig saker om världen kan de vara med och förändra. Även om en person inte kan göra allt, så kan man börja med små saker där man bor.

– Man ska inte slänga skräp på marken. Om det inte finns någon papperskorg där man är ska man lägga skräpet i fickan. Det finns mycket skräp på marken här och det finns inte så många papperskorgar.

Och så ska man inte säga dåliga saker om varandra. Eller slåss.

– Om det är någon som inte har några kompisar kan man vara den personens kompis för att den inte ska känna sig ensam.

Moa och hennes klasskompisar brukar spela KING på rasterna. Då får alla vara med.

MOA

Namn: Moa 
Ålder: 9 år
Bor: Panajachel i Guatemala
Familj: Mamma Kristina, pappa Alberto och storasyster Freja, 11 år.
Gillar: Basket, fotboll, simning, dans och att vara med kompisarna förstås.
Favoritmat: Lasagne som mamma och pappa gör tillsammans.
Drömmer om: Att få uppfinna saker som kan hjälpa andra.

Fundera på

  • Hur skulle det bli i världen om Moa fick bestämma?
  • Vad skulle du bestämma för att alla ska få sina rättigheter?
  • Gör en lista på saker du vill ändra på så att det märks att alla har samma värde?

3b. Övning 

Sång och musik

Lär er sången ”Alla barn är viktiga”. Gå in till klassen bredvid och sjung budskapet till dem.

3c. Övning 

Fundera på

1. Hur har man gjort för att Baboo ska få sin rätt till utbildning.

2. Vad betyder det att någon diskrimineras?

3. Om du ser eller upptäcker diskriminering. Vad gör du?

4. Har klassen tillsammans några exempel på diskriminering som kan hända på skolan?

3d. Övning 

Spela tärning och dela med dig

Att dela av med sig av det man har är ett sätt att låta andra vara med.

Man kan dela med sig av kunskap, tid, vänner eller saker. Att dela med sig tjänar alla på. Prova leken så får du se.

Du behöver

  • En tärning
  • En påse kolor, russin, geléhallon, vindruvor eller något annat gott.

Gör så här

1. Sätt dig i en ring tillsammans med dina kompisar.

2. Turas om att slå tärningen.

3. Den som får 1, 2 eller 3 får ta en kola.

4. Den som slår 4, 5 eller 6 får fyra kolor men ger bort en kola till den som sitter närmst till höger och en till den som är närmast till vänster.

5. Ät inga kolor förrän alla kolor är utdelade. Då är spelet är slut!

Den som har flest kolor vinner. Men kom ihåg att man vinner för att många har delat med sig! Visst blir världen lite bättre då 🙂

Godisburk

4. Avslutning

Vad kommer du ihåg?

Eftersom alla är lika mycket värda ska alla få sina rättigheter. Det finns rättigheter så det räcker till alla. Rättigheter kan inte ta slut. Vi behöver bara hjälpas åt att se till att alla får dem.

1. Vilka får oftast inte sina rättigheter?

2. Vilka rättigheter skulle du vilja ge bort till någon?

3. Skolan har en plan för att alla ska behandlas lika. Men vad kan ni i klassen tillsammans göra för att fler ska få vara med och behandlas lika? (Till exempel: Få bättre utbildning, få vara med och leka på rasten, få vara med och bestämma.)

 4. Fyll på listan från övning 3a med fler saker du lärt dig under den här lektionen.

Rafiki skriver på tavlan