Lektionen handlar om hur elever kan skapa film om barnkonventionen. Elever på Rosenlundsskolan i Jönköping berättar varför filmskapande är ett bra sätt att jobba med barns rättigheter. Lär dig steg för steg hur man gör film om barnkonventionen. Eleverna får fördjupa sig i en artikel och fundera på frågor om barnkonventionen. Övningar vägleder eleverna i processen att ta fram filmmanus och storyboard, filma, redigera och att fira den klara filmen med en filmpremiär. Genom att berätta för andra fördjupar eleverna sin egen kunskap.
En lektion där eleven lär sig om åsiktsfrihet och religionsfrihet, barnkonventionen artikel 14. De får fundera över sin egen rättighet, men också föräldrarnas roll och hur man gör för att andra ska få sin rätt till tro, icke-tro och åsikt. Elever i åk 6 har gjort en film på engelska om detta med tillhörande frågor. Elever får lära sig att lyssna utan att döma.
En lektion om mat! Rafiki berättar om det globala målet 2 – Ingen hunger. Du och dina elever träffar barn från olika länder och tar reda på vad de äter hemma och i skolan. Ni kan också läsa om Emil som är skolkock. Ni funderar över vad som är bra mat och Rafiki utmanar eleverna i att äta snällt. Avslutningsvis får eleverna designa sin egen lunch som är både nyttig, god och hållbar. Häng med!
Nu ska vi ha en lektion om mat! Rafiki berättar om det globala målet 2 – Ingen hunger. Du och dina elever träffar barn från olika länder och tar reda på vad de äter hemma och i skolan. Ni kan också läsa om Emil som är skolkock. Ni funderar över vad som är bra mat och Rafiki utmanar eleverna i att äta snällt. Avslutningsvis får eleverna designa sin egen lunch som är både nyttig, god och hållbar. Häng med!
Nummer 6 av de globala målen fokuserar på allas rätt till rent vatten och sanitet. Eleverna får läsa om Sheela i Bangladesh och hur vattnet påverkar hennes liv. Tillsammans tar ni reda på vatten som finns i närheten. Kanske gör ni en utflykt dit? Eleverna får också reflektera över hur de själva kan hantera vatten. En av övningarna är en sång om vatten som kan sjungas som kanon. Den är om vattnets kretslopp och olika former som vatten kan finnas i.