Ekosystem och Biologisk mångfald (åk 2-4)

Ekosystem och Biologisk mångfald (åk 2-4)

Lektionen handlar om globala målet 15: Ekosystem och biologisk mångfald. Rafiki förklarar orden och varför biologisk mångfald och ekosystem är hotat och vilka lösningar som finns. Eleverna får lära sig om hotade arter. De möter Cristian i Guatemala som berättar om hur han tar hand om miljön. Eleverna får även på ett enkelt sätt fundera över sambandet mellan arter på en äng.

Barnkonventionen artikel 8 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 8 (åk 4-6)

En lektion om barnkonventionen 8 – om barns rätt till sin identitet. Lektionens mål är att barnet ska känna till barnkonventionens artikel om rätt till sin identitet och förstå varför det är viktigt att ha en identitet. Elever på Rosenlundsskolan i Jönköping har gjort en film om barns rätt till sin identitet. De har också ställt några frågor på engelska som eleverna kan besvara efter att ha sett filmen. I en av övningarna får eleverna ta reda på mer om varför de heter som de gör. Avslutningsvis får de fundera på vem de är.

Barnkonventionen artikel 13 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 13 (åk 4-6)

I denna lektion får eleverna lära sig om barnkonventionens artikel 13 som handlar om yttrandefrihet. Ni lär er om rättigheter men också om vilka skyldigheter var och en har för att alla ska få ta del av sin rättighet. Elever i årskurs 6 har gjort en film på engelska med tillhörande frågor så att dina elever får öva på att prata om yttrandefrihet på engelska. Ni träffar Vannak i Kambodja som demonstrerat för miljön. Som avslutande övning får dina elever på ett enkelt sätt öva på att ha en egen åsikt och att uttrycka den.

Barnkonventionen artikel 14 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 14 (åk 4-6)

En lektion där eleven lär sig om åsiktsfrihet och religionsfrihet, barnkonventionen artikel 14. De får fundera över sin egen rättighet, men också föräldrarnas roll och hur man gör för att andra ska få sin rätt till tro, icke-tro och åsikt. Elever i åk 6 har gjort en film på engelska om detta med tillhörande frågor. Elever får lära sig att lyssna utan att döma.

Barn i konflikt (åk 4-6)

Barn i konflikt (åk 4-6)

Lektionen handlar om barn i konflikt och om Globala målet nummer 16. Läs om Weham och Abdullah som berättar om hur de fick fly. Vad tar du med om du själv måste fly? Här finns exempel från Ukraina om vad man kan göra för att hjälpa till när det är krig. Eleverna får fundera över vad de själva kan göra. Globala målet nummer 16 hör även ihop med barnkonventionens artikel 38 som handlar om att barn ska skyddas mot krig.