Minskad ojämlikhet (åk 2-4)

Minskad ojämlikhet (åk 2-4)

Lektionen handlar om det globala målet nummer 10, Minskad ojämlikhet. Ett jämlikt samhälle är ett hållbart samhälle. I lektionen får ni träffa Sandeep som lever med en funktionsnedsättning och vars klass lärde sig om allas lika värde. Den grönländska sagan om Kaassassuk tar upp jämlikhet, rättvisa och hämnd. Med eleverna i Tryserums skola pratar ni om hur skolan kan bli mer rättvis och vad som är vuxnas ansvar och vad barn kan göra. Minskad ojämlikhet har en tydlig koppling till barnkonventionens artikel 2 som säger att alla har lika värde och att ingen får diskrimineras.

Minskad ojämlikhet (åk 2-4)

Minskad ojämlikhet (åk 4-6)

Lektionen handlar om det globala målet nummer 10, Minskad ojämlikhet. Ett jämlikt samhälle är ett hållbart samhälle. I lektionen får ni träffa barn får hela världen som visar att saker kan bli mer jämlika och varför det är bra. Vad kan barn göra och vad är vuxnas ansvar för att världen ska bli mer rättvis? Minskad ojämlikhet har en tydlig koppling till barnkonventionens artikel 2 som säger att alla har lika värde och att ingen får diskrimineras.

Barnkonventionen artikel 12 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 12 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 12 säger att alla barn i hela världen har rätt att bli lyssnade på. Och vuxna ska göra det lätt för barn att säga vad de tycker. I lektionen funderar vi på hur barn blir lyssnade på och hur man kan uttrycka sin åsikt. Eleverna träffar Nataly och Salome som säger vad de tycker på olika sätt. Eleverna får också öva sig i att ta reda på vad de själva och andra tycker och hur de kan vara en bra lyssnare. De får också prata om vilka vuxna som lyssnar på dem i olika frågor. Lektionen är lång och delas med fördel upp på flera tillfällen.

Barnkonventionen artikel 12 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 12 (åk 2-4)

Barnkonventionen artikel 12 säger att alla barn i hela världen har rätt att bli lyssnade på. Och vuxna ska göra det lätt för barn att säga vad de tycker. I lektionen funderar vi på hur barn blir lyssnade på och hur man kan uttrycka sin åsikt. Eleverna träffar Nataly och Salome som säger vad de tycker på olika sätt. Eleverna får också öva sig i att ta reda på vad de själva och andra tycker och hur de kan vara en bra lyssnare. De får också prata om vilka vuxna som lyssnar på dem i olika frågor. Lektionen är lång och delas med fördel upp på flera tillfällen.

Hållbar energi (åk 4-6)

Hållbar energi (åk 4-6)

Lektionen handlar om hållbar energi som är det Globala målet nummer 7. Tillgång till energi hör ihop med barnkonventionens artikel 2 om barns rätt till liv och utveckling. I lektionen träffar ni Alphona från Bangladesh. Ni tar reda på hur hennes liv påverkas av tillgång till energi. Rafiki förklarar målet om hållbar energi och vad fossilfri och förnybar energi betyder. Eleverna får sedan fundera över sin egen förbrukning av energi och var energin de använder kommer från.