Skapa film om barnkonventionen

Skapa film om barnkonventionen

Lektionen handlar om hur elever kan skapa film om barnkonventionen. Elever på Rosenlundsskolan i Jönköping berättar varför filmskapande är ett bra sätt att jobba med barns rättigheter. Lär dig steg för steg hur man gör film om barnkonventionen. Eleverna får fördjupa sig i en artikel och fundera på frågor om barnkonventionen. Övningar vägleder eleverna i processen att ta fram filmmanus och storyboard, filma, redigera och att fira den klara filmen med en filmpremiär. Genom att berätta för andra fördjupar eleverna sin egen kunskap.

Ekosystem och Biologisk mångfald (åk 2-4)

Ekosystem och Biologisk mångfald (åk 2-4)

Lektionen handlar om globala målet 15: Ekosystem och biologisk mångfald. Rafiki förklarar orden och varför biologisk mångfald och ekosystem är hotat och vilka lösningar som finns. Eleverna får lära sig om hotade arter. De möter Cristian i Guatemala som berättar om hur han tar hand om miljön. Eleverna får även på ett enkelt sätt fundera över sambandet mellan arter på en äng.

Barnkonventionen artikel 13 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 13 (åk 4-6)

I denna lektion får eleverna lära sig om barnkonventionens artikel 13 som handlar om yttrandefrihet. Ni lär er om rättigheter men också om vilka skyldigheter var och en har för att alla ska få ta del av sin rättighet. Elever i årskurs 6 har gjort en film på engelska med tillhörande frågor så att dina elever får öva på att prata om yttrandefrihet på engelska. Ni träffar Vannak i Kambodja som demonstrerat för miljön. Som avslutande övning får dina elever på ett enkelt sätt öva på att ha en egen åsikt och att uttrycka den.

Barnkonventionen artikel 14 (åk 4-6)

Barnkonventionen artikel 14 (åk 4-6)

En lektion där eleven lär sig om åsiktsfrihet och religionsfrihet, barnkonventionen artikel 14. De får fundera över sin egen rättighet, men också föräldrarnas roll och hur man gör för att andra ska få sin rätt till tro, icke-tro och åsikt. Elever i åk 6 har gjort en film på engelska om detta med tillhörande frågor. Elever får lära sig att lyssna utan att döma.

Kompis (åk 2-4)

Kompis (åk 2-4)

Lektionen handlar om kompisskap och att ha positiva relationer med andra på olika sätt. Eleverna får möta barn som är vänner trots olikheter. Barn i Kenya och Sverige funderar tillsammans över vad en kompis är. Eleverna får tips på hur de kan agera för att vara en bra kompis.