Barnkonventionen artikel 31 handlar om barns rätt till lek, vila och fritid. I Rafikis lektion träffar du Anisha i Indien och många andra barn som berättar om vad de tycker om att göra när de är lediga, vad de anser att fritid är. I övningarna får eleverna bland annat fundera över vad vila är, hur de själva kopplar av och vad de behöver för att få en bra fritid. Avslutningsvis får de fundera över vem som hjälper dem att få sin rätt till lek, vila, fritid. Och tipsa varandra om bra fritidsaktiviteter.
Barnkonventionen artikel 31 handlar om alla barns rätt till lek, vila och fritid. I Rafikis lektion träffar du Anisha i Indien och många andra barn som berättar om vad de tycker om att göra när de är lediga. I övningarna får eleverna bland annat fundera över vad vila är, hur de själva kopplar av och vad de behöver för att få en bra fritid. Avslutningsvis får de fundera över hur de själva kan hjälpa till så att andra barn får sin rätt till lek, vila, fritid.
I denna lektion får eleverna lära sig om barnkonventionens artikel 13 som handlar om yttrandefrihet. Ni lär er om rättigheter men också om vilka skyldigheter var och en har för att alla ska få ta del av sin rättighet. Elever i årskurs 6 har gjort en film på engelska med tillhörande frågor så att dina elever får öva på att prata om yttrandefrihet på engelska. Ni träffar Vannak i Kambodja som demonstrerat för miljön. Som avslutande övning får dina elever på ett enkelt sätt öva på att ha en egen åsikt och att uttrycka den.
Lektionen handlar om det globala målet 11 – Hållbara städer och samhällen. En hållbar stad och ett hållbart samhälle är grunden för att barn ska kunna utvecklas. I lektionen får ni träffa Abdias från Burkina Faso. Abdias kommer ifrån en familj som har mer pengar än många andra i Burkina Faso och det är han medveten om. För att förtydliga delmålen kan eleverna titta på alla delmål i en övning. Sedan spelar de memory om delmålen innan ni summerar vad eleverna lärt sig.
Lektionen handlar om det globala målet 11 – Hållbara städer och samhällen. En hållbar stad och ett hållbart samhälle är grunden för att barn ska kunna utvecklas. I lektionen får ni träffa Abdias från Burkina Faso. Abdias kommer ifrån en familj som har mer pengar än många andra i Burkina Faso och det är han medveten om. I Kenya bor Mercy och Elvis som visar hur de bor och eleverna kan jämföra. Avslutningsvis får eleverna rita ett hus och vad som behövs för att ett hus ska vara bra.