Barnkonventionen artikel 9 (åk 2-4)

Barnkonventionen artikel 9 (åk 2-4)

Lektionen handlar om barns rätt till familj som beskrivs i barnkonventionen artikel 9. Eleverna lär sig om sina rättigheter och det stöd samhället kan ge. Eleverna får fundera över vad en familj är. Vad som är bra och vad som kan vara svårt med en familj. Berättelserna handlar om barn i familjehem som Luisa i Moçambique som fick en ny familj. Frida berättar om hur hon har vuxit upp med extra syskon. Eleverna gör eget drama om hur en frukost i familjen kan gå till.

Barnkonventionen artikel 9 (åk 2-4)

Barnkonventionen artikel 9 (åk 4-6)

Lektionen handlar om barns rätt till familj som beskrivs i barnkonventionen artikel 9. Eleverna lär sig om sina rättigheter och det skydd samhället kan ge. Eleverna får fundera över vad en familj är. Vad som är bra och vad som kan vara svårt med en familj. Berättelserna handlar om barn i familjehem. Ni träffar Luisa i Moçambique som fick en ny familj. Frida berättar också om hur hon har växt upp med extra syskon. Eleverna gör eget drama om hur en frukost i familjen kan gå till.

Ekosystem och biologisk mångfald (åk 2-4)

Ekosystem och biologisk mångfald (åk 2-4)

Lektionen handlar om globala målet 15: Ekosystem och biologisk mångfald. Rafiki förklarar orden och varför biologisk mångfald och ekosystem är hotat och vilka lösningar som finns. Eleverna får lära sig om hotade arter. De möter Cristian 12 år i Guatemala som berättar om hur han tar hand om miljön. Eleverna får även på ett enkelt sätt fundera över sambandet mellan arter på en äng. Lektionen avslutas med att eleverna funderar över hur de själva kan bidra.

Ekosystem och biologisk mångfald (åk 2-4)

Ekosystem och biologisk mångfald (åk4-6)

Lektionen handlar om det globala målet nummer 15: Ekosystem och biologisk mångfald. Rafiki förklarar orden och varför biologisk mångfald och ekosystem är hotat och vilka lösningar som finns. Eleverna får också lära sig om hotade arter. De möter Cristian, 12 år, i Guatemala som berättar om hur han tar hand om miljön. De får även läsa om och fundera över hur biologisk mångfald påverka barns rättigheter.

Ingen hunger (åk 2-4)

Ingen hunger (åk 2-4)

Nu ska vi ha en lektion om mat! Rafiki berättar om det globala målet 2 – Ingen hunger. Du och dina elever träffar barn från olika länder och tar reda på vad de äter hemma och i skolan. Ni kan också läsa om Emil som är skolkock. Ni funderar över vad som är bra mat och Rafiki utmanar eleverna i att äta snällt. Avslutningsvis får eleverna designa sin egen lunch som är både nyttig, god och hållbar. Häng med!