En lektion om artikel 27 i barnkonventionen. Elever från Rosenlundsskolan har gjort en film om vad den handlar om. De har också gjort en övning på...
Globala målen
Här finns lektioner som handlar om ett eller flera globala mål
Ekosystem och Biologisk mångfald (åk 2-4)
Lektionen handlar om globala målet 15: Ekosystem och biologisk mångfald. Rafiki förklarar orden och varför biologisk mångfald och ekosystem är hotat och vilka lösningar som finns. Eleverna får lära sig om hotade arter. De möter Cristian i Guatemala som berättar om hur han tar hand om miljön. Eleverna får även på ett enkelt sätt fundera över sambandet mellan arter på en äng.
Barn i konflikt (åk 4-6)
Lektionen handlar om barn i konflikt och om Globala målet nummer 16. Läs om Weham och Abdullah som berättar om hur de fick fly. Vad tar du med om du själv måste fly? Här finns exempel från Ukraina om vad man kan göra för att hjälpa till när det är krig. Eleverna får fundera över vad de själva kan göra. Globala målet nummer 16 hör även ihop med barnkonventionens artikel 38 som handlar om att barn ska skyddas mot krig.
Hållbara städer och samhällen åk 4-6
Lektionen handlar om det globala målet 11 – Hållbara städer och samhällen. En hållbar stad och ett hållbart samhälle är grunden för att barn ska kunna utvecklas. I lektionen får ni träffa Abdias från Burkina Faso. Abdias kommer ifrån en familj som har mer pengar än många andra i Burkina Faso och det är han medveten om. För att förtydliga delmålen kan eleverna titta på alla delmål i en övning. Sedan spelar de memory om delmålen innan ni summerar vad eleverna lärt sig.
Ekosystem och Biologisk mångfald (åk 4-6)
Lektionen handlar om det globala målet nummer 15: Ekosystem och biologisk mångfald. Rafiki förklarar orden och varför biologisk mångfald och ekosystem är hotat och vilka lösningar som finns. Eleverna får lära sig om ekosystem och hotade arter. De möter Cristian 12 år i Guatemala som berättar om hur han tar hand om miljön. De får också läsa om och fundera över hur biologisk mångfald påverka barns rättigheter.
Hållbara städer och samhällen (åk 2-4)
Lektionen handlar om det globala målet 11 – Hållbara städer och samhällen. En hållbar stad och ett hållbart samhälle är grunden för att barn ska kunna utvecklas. I lektionen får ni träffa Abdias från Burkina Faso. Abdias kommer ifrån en familj som har mer pengar än många andra i Burkina Faso och det är han medveten om. I Kenya bor Mercy och Elvis som visar hur de bor och eleverna kan jämföra. Avslutningsvis får eleverna rita ett hus och vad som behövs för att ett hus ska vara bra.
Ingen hunger (åk 2-4)
En lektion om mat! Rafiki berättar om det globala målet 2 – Ingen hunger. Du och dina elever träffar barn från olika länder och tar reda på vad de äter hemma och i skolan. Ni kan också läsa om Emil som är skolkock. Ni funderar över vad som är bra mat och Rafiki utmanar eleverna i att äta snällt. Avslutningsvis får eleverna designa sin egen lunch som är både nyttig, god och hållbar. Häng med!
Ingen Hunger (åk 4-6)
Nu ska vi ha en lektion om mat! Rafiki berättar om det globala målet 2 – Ingen hunger. Du och dina elever träffar barn från olika länder och tar reda på vad de äter hemma och i skolan. Ni kan också läsa om Emil som är skolkock. Ni funderar över vad som är bra mat och Rafiki utmanar eleverna i att äta snällt. Avslutningsvis får eleverna designa sin egen lunch som är både nyttig, god och hållbar. Häng med!
Rent vatten och sanitet (åk 4-6)
Nummer 6 av de globala målen fokuserar på allas rätt till rent vatten och sanitet. Eleverna får läsa om Sheela i Bangladesh och hur vattnet påverkar hennes liv. Tillsammans tar ni reda på vatten som finns i närheten. Kanske gör ni en utflykt dit? Eleverna får också reflektera över hur de själva kan hantera vatten. En av övningarna är en sång om vatten som kan sjungas som kanon. Den är om vattnets kretslopp och olika former som vatten kan finnas i.
Rent vatten och sanitet (åk 2-4)
Nummer 6 av de globala målen fokuserar på allas rätt till rent vatten och sanitet. Eleverna får läsa om Sheela i Bangladesh, hur vattnet påverkar hennes liv. Tillsammans tar ni reda på vatten som finns i närheten. Kanske gör ni en utflykt dit? Eleverna får också lära sig att tvätta händerna som eleverna i Laos. Avslutningsvis får de reflektera över hur de själva kan hantera vatten på ett bra sätt. En av övningarna är en sång om vatten som kan sjungas som kanon. Den är om vattnets kretslopp och olika former som vatten kan finnas i.