Filmskapande lär elever äga sina rättigheter
Genom film som metod får elever lära sig mer om barns rättigheter i Sverige och världen. Metoden stärker också elevernas förmåga att reflektera över barnkonventionen och göra sina röster hörda. Metoden är framtagen av Rafiki i samverkan med Rosenlundsskolan i Jönköping.
Tillsammans med Rafiki har eleverna skapat filmerna från ax till limpa. De har varit drivande i allt från inhämtning av kunskap till val av berättarteknik, filmmanus, inspelning och redigering.
Elevernas filmer om barnkonventionens artiklar
I filmerna förklarar de för andra elever hur barnkonventionen fungerar i vardagen för dem och för barn i olika länder. I varje film ger de egna exempel så det blir lätt för din klass att känna igen sig och knyta an rättigheten till sin egen tillvaro. De förklarar vad artikeln betyder och berättar vad barn och vuxna kan och måste göra när rättigheten inte fungerar.
Filmerna är lektionsmaterial för andra elever
Filmerna används idag av Rafiki som viktigt material i e-lektioner som finns tillgängliga för elever i mellanstadiet i hela Sverige. E-lektionerna kan användas på storbild direkt i klassrummet eller delas ut till var och en via länk.
Artikel 8 – Rätt till sin identitet
Artikel 9 – Rätten till familj
Äga samtalet om sina egna rättigheter
Målet är att tillsammans arbeta med barnkonventionen så att eleverna får verktyg för att också själva känna att de äger sina rättigheter och få vara aktiva i samtalet kring dem! Metoden kopplar till LGR 22 och särskilt fokus ligger på normer och värderingar.
Se filmen nedan där Linda Hultberg, kommunikatör på Rafiki, och Emina Sikiric, pedagog på Rosenlundsskolan, pratar om hur filmandet stödjer just detta.
Metoden som e-lektion
Att lära ut om barnkonventionen ingår i skolans uppdrag. Det är särskilt viktigt nu eftersom barnkonventionen blev svensk lag 1 januari 2020. Många skolor gör redan ett bra arbete kring detta! Men fler kan göra mer för att öka kunskaperna om barns rättigheter. Här kommer metoden som e-lektion att använda direkt i klassrummet.
Eleverna förklarar varför
Se filmen där eleverna i Rosenlundsskolan berättar om varför det är bra att göra film om barnkonventionen:
Kontakta oss
Kontakta oss på Rafiki om du vill ta del av deras konkreta tips och verktyg. Eleverna, deras lärare och Rafikiteamet guidar dig i att använda filmskapande som metod!
Vi finns på rafiki@rafiki.se.